Spring naar de content

Van beiderlei kunne

De modewereld heeft een nieuwe gimmick: de man als vrouw. Nederland heeft ook een troef: transseksueel Valentijn de Hingh. ‘Kleding gaat meer dan ooit over wie je bent, niet over wat er tussen je benen gebeurt.’

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Redactie

Ze won vorige week bij de Elle Style Awards de prijs voor meest stijlvolle vrouw van het jaar. Tijdens de prijsuitreiking in de Amsterdamse Stadsschouwburg droeg ze een jurk die eerder door Lady Gaga werd gedragen. Dankzij haar hoge hakken was ze twee meter lang. Ook zonder zo ver boven iedereen uit te torenen, is Valentijn de Hingh een imposante verschijning, die er niet voor terugdeinst op te vallen. Ze draagt uitdagende kleding, het liefst zwart. Ook tijdens het interview is ze volledig in het zwart gehuld. Als ze het Amsterdamse café De Balie binnenkomt, kijkt iedereen even op. Er is iets met haar, lijken de café- bezoekers te denken, maar wat precies, is niet meteen duidelijk. Juist dat mysterieuze, dat androgyne, maakt De Hingh bijzonder geliefd in de modewereld. Vogue Italia zette afgelopen zomer een filmpje over haar online, dat vaker werd bekeken dan het filmpje over topmodel Naomi Campbell. Avant Garde liet haar fotograferen in gewaagde kledij en De Hingh vloog naar New York om de cover te schieten voor Love Magazine, bekend om zijn controversiële foto’s.
Eerst waren het zwarte modellen, toen de voluptueuze types, nu de transseksuelen. De modewereld is weer een hype rijker.
“Ja, maar zo is mode: altijd op zoek naar een nieuw verhaal, naar de nieuwe it girl. We zitten in een tijd van overhypen. Iemand is opeens cool, en iedereen schrijft dan over hem of haar. Mode gaat over conformisme, maar lijkt heel erg op het Verlichtingsdenken, dat ook nieuwe concepten ontwikkelde. Andrej Pejic bijvoorbeeld, het Servische model dat zowel mannen- als vrouwenshows loopt, is superinteressant omdat hij een speciaal verhaal heeft en anders is dan anderen. Anders-zijn lijkt nu de trend. Dat heeft waarschijnlijk ook met de economie te maken.”
Hoezo?
“In tijden van economische crisis vallen topmerken heel erg terug op het typische Calvin Klein-model: het beeldige, jonge meisje met de goede maten. Nu ze de ergste schrik te boven zijn, is er weer meer ruimte voor aparte gezichten. Mode zoekt ook steeds vaker de grens op tussen mannen- en vrouwenkleding. Kleding lijkt meer dan ooit te gaan over wie je bent, niet over wat er tussen je benen gebeurt. Dat werd tijd ook.”
Lees het gehele artikel in de HP/De Tijd van deze week.

Onderwerpen