Spring naar de content

Dany Diop: ‘Het is een stuk gereedschap, verder niks’

Zijn droomauto zag Dany Diop (leeftijd op aanvraag) ooit in het Petersen Automotive Museum in Los Angeles: de Bugatti Type 57C Van Vooren Cabriolet. De vader van de laatste sjah van Perzië kreeg die in 1939 als huwelijkscadeau van de Franse regering. Diop, skincoach en importeur van nichelabels in de cosmetica, gevestigd in Amsterdam: “Die auto heeft iets onwerkelijks; hij is futuristisch en klassiek tegelijk, met Hollywood-allure. Wat moet het geweldig zijn om daar een keer in te mogen rijden.”

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Redactie

Maar verder heeft de in Senegal geboren, in Parijs opgegroeide en al meer dan veertien jaar in Nederland wonende Diop het niet zo op auto’s. Dat wil zeggen: het verbaast hem nog steeds dat Nederlanders de auto niet als vervoermiddel zien, maar vooral als statusobject. En dat ze vaak de auto kopen waarin hun buurman het liefst zou rijden. Diop: “Een auto is een handig stuk gereedschap, niets meer en niets minder. Ik weet niet beter of mijn ouders gebruikten hun auto’s om ergens te komen, niet om mee te pronken.” Ze lieten zich overigens rijden door hun chauffeur, in Citroëns, Peugeots en Renaults.

Niet dat Diop genoegen neemt met een burgerbak, en in een fourwheeldrive zullen we hem evenmin zien: dat is ‘veel te veel auto, te brutaal, niet mooi’. Een auto moet esthetische waarde hebben. “Jaguars heb ik altijd prachtig gevonden, maar de nieuwe modellen zijn ronduit lelijk. Van Saab vind ik eigenlijk alle series nog steeds prachtig, jammer dat het merk niet meer bestaat. Ik heb een 900, 93 en 95 gereden.”

Nu heeft hij een Citroën. “Aan deze auto is alles leuk en lekker. Hij is degelijk, betrouwbaar, zeer comfortabel en niet al te opvallend.” Maar met de tram gaat hij net zo makkelijk. “Het liefst zou ik op de fiets gaan, maar helaas kan mijn hond, Toeti, die ik overal mee naartoe neem, niet fietsen. Dat wil zeggen: hij kan niet netjes stil in een mand zitten.”

Lang voordat hij op zijn 25ste zijn rijbewijs haalde (bij de derde poging) reed hij al veel auto, ook op de openbare weg. “In Frankrijk heeft onze chauffeur het me geleerd. Dat heeft hij goed gedaan. Ik vind mezelf de beste autorijder van Nederland. Ik volg alle regels en rij nooit te hard.” Dat laatste heeft wellicht te maken met zijn ervaringen tijdens een vakantie in Senegal, lang geleden. “Een vriend van me wou laten zien hoe hard zijn Porsche kon. Dat moest tijdens een nachtelijke trip, omdat je overdag niet echt gas kon geven, vond hij. Het was een hellerit, vreselijk! Uit angst hield in ik mijn ogen constant dicht. De snelheid, gemiddeld zo’n 250 km per uur, maakte me misselijk. Nooit geweten dat je zo snel van oost naar west kon rijden.”


Bouwjaar: 2011

Gewicht: 1446 kg

Motorinhoud: 1598 cc

Vermogen: 156 pk (115 kW)

Topsnelheid: 210 km/u

Acceleratie: 0-100 km/u in 9,5 sec

Gem. verbruik: 7,1 l/100 km

Aanschafprijs: €30.290