Spring naar de content

Beste communicatiemedewerkers van de NS

Het nu volgende is geen klaagzang. Hier geen opmerkingen over treinen in Rusland die wél gewoon op tijd rijden. Of over waarom het eerste vlokje sneeuw direct voor een spoorinfarct zorgt waar de honden geen brood van lusten. We weten dat het nou eenmaal altijd zo gaat in de winter. We proberen er rekening mee te houden. Nee, het nu volgende is eens een opbouwend stukje. ‘Feedback’, zoals jullie communicatiemedewerkers dat plachten te noemen. Wat ik, vaste klant van de NS, nodig heb om op een dag als vandaag met zo min mogelijk irritaties naar mijn werk te gaan, is het volgende:

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Ivo van Woerden

  1. Als jullie me willen waarschuwen voor een moeizame reis, stuur dan geen algemene mail of sms waarin staat dat ik de website in de gaten moet houden, of dat het wellicht verstandig is om een trein eerder of later te nemen. Dat had ik namelijk zelf al bedacht en ingecalculeerd. Nee, geef me advies waar ik wat aan heb. Ik moet van Rotterdam naar Amsterdam. Welke trein moet ik nemen om met jullie aangepaste dienstregeling alsnog op tijd op mijn werk te komen? Volgens mij hebben jullie genoeg reizigersinformatie, genoeg verstand van zaken, genoeg overzicht om daar een zinnige suggestie voor te doen. Ik wil met alle liefde op een website invullen wat mijn dagelijkse traject is en mijn nummer, zodat jullie me écht van dienst kunnen zijn.

  2. Vanmorgen moest ik, nadat ik al een toeslagkaartje voor de hogesnelheidslijn Fyra had gekocht, van andere reizigers horen dat de Fyra vandaag toeslagvrij was. Als je besluit dat de Fyra die Rotterdam en Amsterdam zo prettig snel (als hij rijdt) verbindt voor deze dag toeslagvrij is, zet dát dan in je sms-alert. Het is namelijk een aardige geste van jullie NS’ers om die toeslag weg te laten. Maak daar reclame voor. Dan vinden we jullie aardig. Is het moeilijk om het in een sms’je te zetten? Plak het dan op een A4’tje op de kaartjes-automaten dat je geen kaartje hoeft te kopen. Scheelt ook weer terugbrengtijd en onnodige administratieve handelingen voor jullie eigen ‘service’-medewerkers.

  1. Als de Fyra niet 15 maar 25 minuten vertraging blijkt te hebben, waarom wordt dat dan niet omgeroepen? Of is dat die vage onverstaanbare brabbelgalm die over de perrons waart?

  2. Als de Fyra dan eindelijk binnenkomt (‘Eureka, een geluk bij een ongeluk’) en de deur tot de tweede klasse (het is altijd maar weer de vraag hoe de trein is opgebouwd en waar je dus moet gaan staan in de hoop een zitplaats te kunnen bemachtigen) voor mijn neus stopt, laat dat dan in godsnaam geen defecte deur zijn. Nu moest ik, ondanks een half uur in de kou wachten, achter aansluiten bij de om en nabij  zesduizend mensen die voor een andere deur stonden.

  3. Als de Fyra zo overvol zit, instrueer uw cateringmedewerkers dan niet door de trein te gaan rijden met hun wagentje koek en zopie. Dat past niet.

  4. Als het spoor platligt, doe dan niet aan ‘damage control’ door uw president-directeur Bert Meerstadt in het NOS Journaal te laten zeggen dat je heus je best doet, en laat de woordvoerder zich niet klempraten bij RTL. Zeg gewoon één keer hardop: “Jongens, het spoornetwerk in Nederland is een van de drukste ter wereld. We kunnen dit soort weersomstandigheden nou eenmaal niet aan. Daar kan ik smoesjes voor verzinnen, maar dat zal nooit veranderen. Daarom vast onze excuses. Om het goed te maken, zetten we hordes communicatiemedewerkers in die nu eens echt service gaan leveren. Die u op maat advies zullen geven. En de Fyra zal, om u een beetje tegemoet te komen, toeslagvrij zijn.”

Doet u er iets mee? Graag.

Onderwerpen