Onno Walgien: ‘Ik ben verknocht aan de rauwe Saab-rochel’

De meest hilarische auto-ervaring die Onno Walgien, redacteur van Saabberichten van Saabclub Nederland, ooit heeft gehad, was natuurlijk met een Saab. Walgien: “Ik reed met mijn eucalyptusgroene Saab 900 een parkeergarage in. Te gehaast zette ik hem met een sierlijke zwaai in het parkeervak en daarna in zijn achteruit. Dat laatste is nodig om de contactsleutel uit de middenconsole te halen en ook een middel om de auto diefstal-ongevoelig te maken, maar dit systeem had zijn beste tijd gehad. Ik liep naar buiten en hoorde nog net een autoalarm afgaan, gevolgd door ongeduldig getoeter. Dat alarm klonk als mijn Saab! Hij was uit de versnelling geschoten en ‘zelfstandig’ achteruitgereden en zonder de andere geparkeerde auto’s te raken midden in het pad blijven staan. Met een rood hoofd stapte ik in om hem opnieuw te parkeren en dit keer ook maar op de handrem te zetten.”

Walgiens liefde voor auto’s en de Saab in het bijzonder is vooral een kwestie van akoestiek. “Begin jaren negentig reed ik een Alfa Romeo Giulia 1300 Super. Ik viel voor de elegantie en de snelheid, maar het meest sprak mij het motorgeluid aan. De Giulia hoorde ik als kind tijdens Vakanties door smalle Italiaanse straatjes roffelen. Alle Saabs van het type 900 classic turbo die volgden, hebben een rauwe ‘Saab-rochel’ waaraan ik verknocht ben geraakt, en natuurlijk de beproefde combinatie van vorm en functie.”

Hij koopt zijn Saabs altijd tweedehands, het liefst bijna nieuw. Alleen zijn die steeds moeilijker te vinden. “Mijn laatste heb ik in Spanje gekocht en in één nacht naar Nederland gereden. Hij is inmiddels 22 jaar oud, maar nog steeds klokgaaf; de motor is gereviseerd. Voor mij is de charme van een wat oudere auto altijd de spanning dat je onderweg met pech kunt komen te staan. Die romantiek van het reizen heb je met een nagelnieuwe auto niet. Saab heeft mij zelden in de steek gelaten. Verder heeft een tweedehandsje meer ziel. In mijn zwarte 900 turbo hebben een gynaecoloog en een architect, beiden uit Barcelona, rondgereden. Daar denk ik af en toe tijdens het rijden over na, hoe zij die Zweedse schone hebben beleefd.”

De ‘terminale vrijage’ van Saab en Opel/GM heeft Walgien nooit kunnen opwinden. “Opel vind ik dé auto voor de vertegenwoordiger in Duitse steunkousen. Zonde dat Saab in dit verstandshuwelijk aan het kortste eind heeft getrokken. Ook Victor Muller kon het faillissement niet tegenhouden. Saab heeft zich lang niets aangetrokken van conventies in de autowereld. Er is nog steeds een nichemarkt van Saab-rijders. Om hiervoor een echte Saab te ontwikkelen, moet het genenpakket van Saab flink gemanipuleerd worden. Dood is Saab nog lang niet.”


Bouwjaar: 1989

Gewicht: 1330 kg

Motorinhoud: 1985 cc

Vermogen: 175 pk

Topsnelheid: 215 km/u

Acceleratie: 0-100 km/u in 98,9 sec

Gem. verbruik: 10 l/100 km

Aanschafprijs: €75000

Meer leuke content? Like ons op Facebook

Erik Zwaga