Spring naar de content

Edwin Reinerie: ‘Ik vind auto’s gewoon mooi speelgoed’

Edwin Reinerie (43) is hoofdredacteur van nederlands enige gay-lifestyleglossy met iets van diepgang, Winq. Vanzelfsprekend besteedt hij in zijn blad veel aandacht aan mooie dingen die het leven aangenamer maken. Dus ook aan auto’s. Prettige bijkomstigheid: alle grote merken adverteren regelmatig in Winq. Reinerie: “Dat doen ze dan niet met typische directeursmodellen, zoals in Quote, maar met auto’s waarvan vooral het design of het ‘binnenwerk’ opvallen.”

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Redactie

Het mag dan een cliché zijn, deze veronderstelde grotere interesse voor vormgeving bij homo’s, het heeft volgens Reinerie geen zin daar allerlei theorieën op los te laten: “Die interesse is geen aangeboren kwaliteit. Het is natuurlijk wel zo dat ‘wij’ over het algemeen meer tijd en geld hebben en het leuk vinden om ons in design te verdiepen. En die vonk slaat gemakkelijk over. Zelf beantwoord ik ook aan dat beeld; ik vind auto’s gewoon mooi speelgoed.”

Dat gold nog niet voor zijn eerste auto: een Opel Kadett. “Die kocht ik op mijn 27ste – meteen nadat ik tijdens een ANWB-kamp in twee weken mijn rijbewijs had gehaald – voor 1700 gulden.” Sindsdien is zijn smaak wel geëvolueerd. Hij begrijpt nu ook niet waarom mensen een Daiwoo, een Kaewoo – ‘of hoe al die Aziatische auto’s ook mogen heten’ – kopen. “Dat zijn sukkelauto’s voor sukkels die sukkelachtig rijden en waarschijnlijk in een sukkelwijk wonen. Hoe lelijker, hoe goedkoper, lijkt het wel.” Geef hem maar de usual suspects: Spyker – ‘die glimt zo mooi aan alle kanten’ – of de nieuwe versie van de Jaguar E-type: “Die heeft een mooie klassieke vormgeving, daar hou ik eigenlijk wel van.”

Zelf rijdt Reinerie een ‘vintage’ Mercedes. “Eigenlijk alleen voor mijn plezier, gemiddeld twee per keer week. De rest doe ik per scooter. Het is een prachtige auto en alle onderdelen zijn nog gewoon leverbaar, maar je rijdt ‘m niet vanwege zijn geweldige prestaties of lage brandstofverbruik. Ik maak graag ritjes in de omgeving van Amsterdam, rijd ermee naar de hockeyclub. Ik heb hem van een handelaar uit Amersfoort die een partij in Zwitserland had gekocht.”

Om het plezier niet te vergallen, past hij al jarenlang een gulden regel toe, die hij iedereen kan aanraden: “Tel bij je geplande reistijd tien procent op en je maakt je nooit meer druk om vertragingen.” Dat wil niet zeggen dat Reinerie zich niet meer ergert in het verkeer: “Die bellende en sms’ende meisjes op de fiets, dat is een plaag. Wat mij betreft hoef je op de fiets niet per se voor rood te stoppen, maar let wel op. Vorige week nog zag ik hoe een blinde vrouw met haar stok aangaf dat ze wilde oversteken, en ja hoor, werd ze bijna omver gefietst door zo’n blackberry’ende hockeytrut.”


Bouwjaar: 1970

Gewicht: 1640 kg

Motorinhoud: 3500 cc

Vermogen: 200 pk

Topsnelheid: 210 km/u

Acceleratie: 0-100 km/u in 11,2 sec

Gem. verbruik: 16l/100km

Aanschafprijs: €5000