Leer het volk nadenken – over iets anders dan geld

Te lang heeft de nadruk gelegen op geld en economie. Laten we het nu eens over echt interessante dingen hebben. Zeven weken heeft het kabinet erover vergaderd, maar ze kwamen er niet uit. De economie is wat ons land en de rest van de wereld bezighoudt. Maar ook in ons persoonlijke leven gaat het veel meer over cijfertjes dan we misschien denken: geld is in veel gezinnen één van de grootste bronnen van stress, komt uit verschillende onderzoeken naar voren.

Voor relaties kunnen geldzorgen funest zijn. Het lastige van geld is bovendien dat het nooit genoeg is. In plaats van een beetje te ontspannen, gaan we allemaal steeds harder werken en willen we allemaal steeds meer geld. De Amerikaanse econome Juliet Schor onderzocht in The Overspent American – Why We Want What We Don’t Need dat mensen nooit genoeg hebben, en gemiddeld ongeveer het dubbele willen van wat ze momenteel verdienen. Pas dan word je gelukkig, denk je.

Om snel veel geld te verdienen doe je een economische studie, of zoals Elsevier (21 april 2012) adviseert in ‘Zo komt u snel aan een ton per jaar’: kies een duidelijk afgebakend economisch vak zoals accountant of fiscaal jurist. Dat was vroeger niet anders. De verstandige kinderen op de middelbare school kozen een studie economie of bedrijfskunde, en gingen niét geschiedenis doen of naar de kunstacademie. Het begint zelfs al eerder: ons hele onderwijssysteem is gebaseerd op rekenen en taal, in het slechtste geval zat u op een school waar weinig anders werd aangeboden.

Wat nu, als we de nadruk eens verplaatsen van cijfertjes naar andere belangrijke dingen, zoals vrijheid en dood, en vriendschap. Wat nu, als we onze kinderen al heel vroeg leren om na te denken over andere dingen dan cijfertjes en leren te praten over emoties en twijfels? Ziet de wereld er dan anders uit?
Op de Jacques Prévertschool vlakbij Parijs kregen kleuters lessen filosofie aangeboden. Het resultaat ervan kun je zien in de mooie Holland Doc hierover die vorige week werd uitgezonden.

Op school zouden we al kunnen beginnen met aanleren dat ándere dingen ook belangrijk zijn in je latere leven. De kleutertjes in de documentaire zitten bij de eerste les filosofie nog onhandig op hun stoel te wiebelen en door elkaar heen te praten. Echter, naarmate ze eraan gewend raken, beginnen ze hun ideeën onder woorden te brengen en naar elkaar te luisteren. Bovendien zeggen ze heel slimme, wijze, grappige dingen, zoals alleen kinderen zo goed slimme, wijze, grappige dingen kunnen zeggen.

De filosofielerares vraagt de kinderen naar hun gedachten over verlies, intelligentie, over liefde. En zij geven haar antwoord. Ze leren daadwerkelijk mee filosoferen. Laten we allemaal onze kinderen leren filosoferen en hun ruimte geven over de belangrijke thema’s na te denken, waarom niet? Misschien kunnen zij dan opgroeien zonder het idee dat meer altijd beter is – zonder alle stress en nadelige mondiale effecten van dien.

Meer leuke content? Like ons op Facebook

Pauline Bijster