Spring naar de content

Vrouwen zijn op hun mooist tijdens een recessie

Ik moet u bekennen dat ik dit stukje eigenlijk ‘Alle vrouwen zijn golddiggers’ wilde noemen. Dan was het vast meer aangeklikt en had het meer reacties opgeroepen. Maar ik weiger te geloven in het golddigger-gen.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Edwin van Sas

Aanleiding voor deze ongebruikelijke inleiding is een Amerikaans onderzoek getiteld “Boosting Beauty in an Economic Decline: Mating, Spending, and the Lipstick Effect” (concept PDF). Daaruit blijkt dat vrouwen gedurende een recessie meer geld uitgeven aan schoonheidsproducten. Dit zogeheten lipstick effect wordt volgens de onderzoekers verklaard door, ik kan er niets anders van maken, een seksuele drive. “Recessionary cues […] consistently increase women’s desire for products that increase attractiveness to mates.”

Volgens het onderzoek willen vrouwen niet alleen aantrekkelijker zijn, ze willen vooral aantrekkelijker zijn voor welgestelde mannen. Het centrale idee achter deze theorie is dat vrouwen (onbewust) een partner zoeken die een veilige haven is en hun (kinderen) goed kan verzorgen. Kortom: iemand met geld: “An economic recession may signal that financially stable men are becoming scarce. Given that […], women […] should increase the effort they invest in attracting a mate who has that [money].”

Natuurlijk kent iedereen voorbeelden van vrouwen die om het geld of de roem bij een man zijn. Vrouwen van bouwjaar ’86 die zogenaamd een relatie hebben met een man van 86. Of vrouwen die zich via een volkszanger en een voetballer proberen op te werken tot in Hollywood (of lees ik te veel in de bladen?).

Maar zou iedere vrouw het golddigger-gen bezitten?

Dat weiger ik te geloven. En er zijn ook andere verklaringen te verzinnen dan het golddigger-gen. Zo blijkt de (financiële) stress er bijvoorbeeld toe te leiden dat vrouwen ‘feel good‘ producten gaan kopen. Niet voor een ander, maar gewoon voor zichzelf dus. Bovendien, al deze onderzoeken is het werk van sociaal-psychologen. En dat wil, ook buiten de KU in T, nog wel eens Stapel zijn.

Laten we dus de enige juiste én positieve conclusie trekken uit dit onderzoek: vrouwen zijn op hun mooist tijdens een recessie.

 

————————
Volg HP/De Tijd ook op Twitter!