Spring naar de content

Control freaks winnen terrein bij Microsoft

Nu eens iets anders dan de Europese economische malaise: op 24 juni stond er een heel interessant artikel in de New York Times. Daarin werd beweerd dat Oliver Harts theorie over het karakter van een onderneming perfect wordt geïllustreerd door het besluit van Microsoft om hun eigen tablet te gaan maken.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Paul Krugman

Even kort uitleggen: in deze theorie over de aard van de onderneming onderzoekt de Harvard-econoom waarom we soms andere bedrijven inschakelen om een product voor ons te maken, en soms juist kiezen voor directe controle: dus zelf mensen inhuren om ons product te maken. Hart (en hij niet alleen) beweert dat zulke beslissingen voor een groot deel veroorzaakt worden door ons (on)vermogen om een duidelijk contract op te stellen, waarin we alle details benoemen.

Een onduidelijk contract kan leiden tot investeringsproblemen. Bijvoorbeeld: als je een contract sluit met andere mensen om apparatuur te bouwen, dan wil die andere partij misschien niet investeren in kwaliteit, omdat ze denkt dat jij als enige afnemer je positie zult uitbuiten.

Dat schijnt nou precies het probleem bij Microsoft te zijn; ze hebben lang op anderen vertrouwd om hun computers te maken. Dat werkte ook prima, maar de laatste tijd wint de control freak houding van bijvoorbeeld Apple, terrein.

Hart lijkt dus gelijk te krijgen. Dit artikel zou prima materiaal zijn voor een economische analyse van het soort waarvan ik er graag meer zou doen als we niet zo in de malaise zaten met z’n allen.

————————

Volg HP/De Tijd ook op Twitter!

Onderwerpen