Spring naar de content

Heineken is aan een gevaarlijk avontuur bezig

Vorige week vrijdag rondde Heineken dan eindelijk de deal af waardoor ze volledig eigenaar werd van Asia Pacific Breweries (APB). Het is een duur biertje geworden, het kostte zo’n vijf miljard euro. Voor de liefhebbers: Heineken betaalde maar liefst 35 maal de bedrijfswinst.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Dr. Doom

Het aandeel Heineken wordt in Amsterdam voor minder dan de helft van die 35 maal verhandeld. Voor analisten is dat normaal gesproken een rood stoplicht, want het directe gevolg is dan logischerwijs dat je eigen winst per aandeel (WPA) onder druk komt te staan. In de nieuwe situatie wordt de WPA immers gemiddeld met die van de nieuwe aanwinst.

Toch champagne
In dit geval stonden de analisten echter op de banken. Beleggers ook, maar er brandde voordat Heineken de champagne kon ontkurken in het Verre Oosten een overnamestrijd los. Daardoor moest Heineken zijn bod tussentijds nog verhogen – wat een tweede rood stoplicht zou moeten zijn – maar desalniettemin schoot de koers van het aandeel Heineken de afgelopen periode met zo’n 17 procent omhoog. En dat terwijl analisten het eerste jaar een twee procent hogere winst per aandeel voorzagen.

Heineken financierde de overname met eigen en geleend geld en dat maakt dat de balansverhoudingen danig overhoop worden gegooid. De verhouding eigen/vreemd vermogen is verre van ideaal en het bedrijf heeft zich dan ook voorgenomen heel veel te gaan aflossen de komende jaren.

Ik heb zo mijn twijfels bij dit avontuur. Heineken is oud en wijs genoeg om dit uiteindelijk tot een goed einde te brengen, maar mij zal het niet verbazen als het aanzienlijk langer gaat duren dan nu wordt gedacht. Als ik gelijk heb betekent het dat de tegenvallers de eerste jaren zullen prevaleren.

Veronderstelde groei
Heineken zit, net als alle westerse biermerken, in een klem. Hun thuismarkten groeien niet meer, eerder is er sprake van krimp. Dus wordt er overgenomen in veronderstelde nieuwe groeimarkten als Zuid-Amerika en Azië. De aanname is dat de bierconsumptie daar groeit, sterk groeit. In beide continenten deed Heineken dan ook overnames de afgelopen jaren, groei op eigen kracht is geen optie.

In Azië is nog volop groei, maar u kent dat verhaal toch ook wel over ‘wat er zou gebeuren als alle Chinezen…’?

De overname van APB verklaart Heineken op dezelfde manier: in Azië is nog volop groei. En een land als China is daarmee nog nauwelijks begonnen. En dus moest ik denken denken aan het verhaal dat over China altijd wordt verteld: wat er zou gebeuren als al die Chinezen……… Ik hoorde het voor het eerst jaren geleden uit de mond van een Nederlandse producent van fietsen. Miljarden zouden het er worden.

Nou, de Chinezen fietsen veel. Maar niet op Nederlands fabrikaat. Ze kunnen zelf ook een heleboel en daarbij is er nog een bewind dat misschien wel het meest protectionistische ter wereld is. Hun eigen markt houden Chinezen het liefst voor zichzelf, er zijn weinig voorbeelden van westerse bedrijven die hun product daar en masse en winstgevend weten te verkopen. Daar komt nog bij dat de groei van de Chinese economie op dit moment zwaar afneemt en de sociale onrust toeneemt. En dat geldt op dit moment voor alle opkomende markten waarop Heineken zijn kaarten zet.

Over Dr. Doom
Dr. Doom is een pseudoniem. Als belegger is hij verantwoordelijk voor het beleggingsbeleid van Beleggingsvereniging Fibonacci. Op het moment van het schrijven van deze column heeft de vereniging posities in Ahold, Akzo Nobel, DSM, Heineken, KPN, Shell en Unilever en is (even) Long in de AEX. De positie in de AEX is kortlopend en wisselt regelmatig. Die kan dus nu al anders zijn.

———
Volg HP/De Tijd ook op Twitter.