Spring naar de content

Behind the scenes: hoe data-analisten Obama de overwinning bezorgden

Dat Obama een professionele campagne voerde laat zich raden, maar een blik achter schermen toont een fascinerende wereld waar dataspecialisten twee jaar lang uitdokterden in welke swing states welke kiezers over de streep moesten worden getrokken. En vooral: hoe dat het best kon worden gedaan.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Edwin van Sas

Zo viel het data-analisten op dat vrouwen aan de Westkust tussen de 40 en 49 zich enorm aangetrokken voelen tot George Clooney. Een fundraising diner met Obama én Clooney, daar kon miljoenen campagnegeld mee worden opgehaald. En dus zocht het campagneteam naar een vergelijkbare beroemdheid aan de Oostkust. Keuze te over, maar het campagneteam koos na een uitgebreide studie van voorkeuren van potentiële kiezers voor Sarah Jessica Parker.

Het is maar een klein voorbeeldje uit de fascinerende reconstructie die TIME maakte op basis van gesprekken met en data van het Obama campagneteam. Volgens het tijdschrift was het “a massive data effort that helped Obama raise $1 billion, remade the process of targeting TV ads and created detailed models of swing-state voters that could be used to increase the effectiveness of everything from phone calls and door knocks to direct mailings and social media.”

Lees hier meer over de wetenschap achter de overwinning van Barack Obama.

PS. Dat Obama zo geëmotioneerd raakte bij het bedanken van zijn campagneteam, is meteen beter te begrijpen:

Onderwerpen