Spring naar de content

Rob Shuter, rasverteller

Hoe verkoop je een product dat identiek is aan wat de concurrentie aanbiedt? En dat steeds vaker gratis verkrijgbaar is? De CEO van Vodafone Nederland gelooft heilig in de kracht van het woord. ‘We voeren campagne met waargebeurde verhalen.’

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Lodewijk van der Peet

Het hoofdkantoor van Vodafone zit goed verstopt achter het Double Tree Hotel, vlak bij het Centraal Station van Amsterdam. Geen grote reclamelichtbak op de gevel, en een al even bescheiden entree. Een keurige meneer met een grote V op zijn revers vraagt ons even te wachten, de heer Shuter is nog in bespreking. Hij komt ons niet zelf ophalen, daar heeft hij een pie-éé voor. Boven wacht een andere secondant ons op, de voorlichter en voordvoerder van Vodafone, die we er gratis bij krijgen.

We beginnen met een korte rondleiding over de werkvloer. Het uitzicht is fenomenaal. Op alle muren wordt gecommuniceerd in Engelse motto’s en credo’s; het management heeft het personeel blijkbaar veel te vertellen. Overal zijn flexplekken en glazen hokjes waar je even kunt bellen of overleggen zonder je collega’s te storen. Er is ruimte voor driehonderd medewerkers, terwijl er zo’n vierhonderd op het hoofdkantoor werken. Die hebben alleen maar laptops en mobiele telefoons. Bovendien, zegt de personal assistant, is dit een paperless office. De witte bureaus zijn dus smetteloos. Als iemand per ongeluk toch iets laat liggen, dan wordt dat ’s avonds onverbiddelijk weggegooid. Ook Shuter heeft geen eigen kamer; elke ochtend stuurt hij een sms naar zijn assistente om erachter te komen waar ze zit.

Paywall

Wilt u dit artikel lezen? Word abonnee, vanaf slechts 5 euro per maand.

Lees onbeperkt premium artikelen met een digitaal abonnement.

Kies een lidmaatschap

Onderwerpen