Higgs-deeltje suggereert dat universum wordt opgeslokt

Nieuwe berekeningen omtrent het vorig jaar ontdekte ‘Higgsboson deeltje’ suggereren dat ons universum een uiterste houdbaarheidsdatum heeft.In dat geval zal een nieuw universum het huidige ‘opslokken’ en daarmee volledig laten verdwijnen.

Geschreven door: Aaron van Wirdum

Theorie
Als het deeltje dat vorig jaar werd geïdentificeerd als de ‘Higgsboson’ inderdaad de enige echte zogenaamde ‘God-particle’ is, blijkt volgens berekeningen – aan de hand van de huidige natuurkundige kennis – dat de waarden van het universum inherent instabiel zijn. Dit suggereert dat ‘we’ ons op de ‘grens van stabiliteit’ bevinden. Wetenschappers noemen dit een ‘meta-stabiele’ staat. Dit betekent weer dat er dan ooit ergens een soort vacuümbubbel zal ontstaan die kan worden gezien als een alternatief universum, en die vervolgens zal gaan uitzetten met de snelheid van het licht. Dit zal uiteindelijk weer resulteren in het verdwijnen van het huidige universum, en het ontstaan van een nieuwe versie.

Abboneer op een lidmaadschap

Hoe sympathiek!

Dit artikel krijg je van HP/De Tijd cadeau. Om ons te steunen en meer artikelen van en uit HP/De Tijd te lezen, word je vanaf slechts vier euro per maand lid in minder dan een minuut. Voor dat luttele bedrag lees je ook alle stukken uit het maandelijkse magazine digitaal.

Kies een lidmaatschap

Praktijk
De ontdekking zal overigens niet zo gek veel invloed hebben op ons dagelijks leven. Het duurt namelijk nog wel even voordat het geweld plaatsvindt: waarschijnlijk is het pas over tientallen miljarden jaren raak. Het heeft dus vooralsnog niet zo veel zin om schuilkelder te bouwen, tenzij u verwacht een bijzonder lang leven gegund te zijn. En als u denkt in staat te zijn muren te maken die bestand zijn tegen de teloorgang van protonen.

Wilt u meer weten over massawaarden van de higgsboson en top-quarks, de vermeende metastabilitet van het universum, en elektronvolts? Klik dan hier!