Spring naar de content

De zes grootste Apple-flops

De iWatch, de iTv: het zal volgens Apple-topman Tim Cook niet lang meer duren eer Apple een nieuwe stroom producten op de markt brengt. Dat het een succes zal worden is lange tijd als vanzelfsprekend ervaren. Na de introductie van succesartikelen als de iPhone en iPad leek het kindje van Steve Jobs alles in goud te veranderen.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Nick Muller

Nu keert het tij langzaam. De concurrentie is moordend, Apple lijkt met de dag minder populair te worden. Het is dan ook niet meer vanzelfsprekend dat de nieuwe producten, als die al gelanceerd worden, een daverend succes zullen worden. Natuurlijk, zegt u, maar na alle succesverhalen willen we dat wel eens vergeten. En daarom, uit de rijke geschiedenis van het computerbedrijf, de zes grootste blunders op een rij.

Apple Newton MessagePad. Jaar van introductie: 1993. Welbeschouwd is dit de allereerste iPad. En wat voor een. Na jarenlang aan te kondigen dat een dergelijk apparaat op de markt zou komen, was de uiteindelijke lancering in 1993 een flinke deceptie. Het apparaat werkte niet naar behoren (handschriften werden niet herkend) en werd ook maar nauwelijks verkocht. Het mag dan ook geen wonder heten dat dit apparaat alweer snel van de markt was verdwenen.
Apple QuickTake. Jaar van introductie: 1994. Ja, ook Apple heeft zich gewaagd aan een digitale fotocamera. Met een maar liefst 0,3 Mexapixel lens en een geheugen voor acht foto’s was dit geen daverend succes. Al snel kwamen andere bedrijven als Kodak en Nikon met veel betere varianten. Apple liet de fotografie voor wat het was: na de QuickTake is er geen nieuwe, autonome camera meer op de markt gebracht door het bedrijf van Steve Jobs.
Apple Pippin. Jaar van introductie: 1995. In de tijd dat de gamen populair werd, besloot ook Apple in te springen op deze markt. Het bedrijf wilde de directe concurrentie aangaan met de Playstation en de zeer populaire Nintendo64. Maar helaas. De kinderportemonnees waren minder goed gevuld dan de producenten hadden gehoopt en ook de populariteit van het apparaat bleef ver achter. Het was al snel game over voor de Pippin.
Apple Twentieth Anniversary Macintosh. Jaar van introductie: 1997. Wie jarig is trakteert, zo ook de Jarige Job(s). Hij deed zijn klanten deze computer cadeau. Meer dan drie keer zo duur als zijn voorganger, maar daar krijg dan wel een superdeluxe apparaat voor. En mooi dat ‘ie is! Helaas, de klanten trapten niet in dit marketingtrucje en de pc werd, nog voor de taart op was, uit de productie gehaald.
Apple iMac Mouse. Jaar van Introductie: 1998. Nee, het is geen jaren ’00 cd-speler. En ook geen astmapufje. Het is een muis. In het begin met veel gejuich ontvangen, al snel met evenzoveel geluid weer weggehoond. Waarom? Als je er naar keek kreeg je al een muisarm.
Apple Maps. Jaar van introductie: 2012. Na jaren van voorspoed kwam er dan uiteindelijk toch weer een flop op de markt: Apple Maps. De kaarten klopten van geen kanten, het navigatiesysteem deugde niet, er ontstonden zelfs levensgevaarlijke situaties doordat door de applicatie mensen verdwaalden. Op dit moment staat de grote concurrent van Apple Maps, Google Maps, weer op alle apparaten met dat welbekende appeltje op de achterkant. En dat is wel zo veilig.

 

Onderwerpen