Spring naar de content

Helaas mannen: de ‘bierbril’ bestaat niet

De bierbril of ‘beer goggles’ is een populair excuus onder mannen wanneer zij wakker zijn geworden naast een iets minder mooie dame. Alcoholinname zou ervoor zorgen dat we personen van de andere sekse aantrekkelijker gaan vinden. De Britse psychologe Amanda Ellison (Durham University) verwijst deze bierbril echter naar het rijk der fabelen.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Tim Jansen

Ellison stelt dat wij, ongeacht hoeveel alcohol we innemen, in staat zijn om te beoordelen of iemand knap is. Zowel mannen als vrouwen zouden het uiterlijk van potentiële (bed)partners niet anders beoordelen gedurende een avond fors doordrinken. Alcohol beïnvloedt wel het gedeelte van ons brein waarmee we rationele beslissingen maken, maar de hersengebieden gerelateerd aan seksuele verlangens worden minder aangetast, stelt Ellison.

Bierbril wordt ook door vrouwen gedragen
De bierbril bestaat dus wel, maar heeft niet te maken met het aantasten van ons beoordelingsvermogen. Wel leidt de bril tot een grotere ongeremdheid in ons gedrag. Nuchter maken wij constant afwegingen over karaktertrekken en het uiterlijk van de persoon. In beschonken toestand zijn we meer geïnteresseerd in seks en minder in het vinden van ‘de ware’.

Ondanks dat de bierbril bekendstaat als een typisch mannelijk accessoire, wordt hij ook door vrouwen gedragen. Ellison stelt dat vrouwen evolutionair gezien kieskeuriger zijn met  het uitzoeken van bedpartners, omdat zij zwanger zouden kunnen raken. Sinds de jaren zeventig zouden vrouwen door een betere anticonceptie en steviger alcoholgebruik vaker door een bierbril kijken.

Positiever zelfbeeld
Hoewel de bierbril andere personen niet knapper maakt heeft het optisch instrument een ander groot voordeel. Een onderzoek onder Franse mannen toonde aan dat dragers van de bierbril een positiever zelfbeeld krijgen. Onderzoekers gaven de helft van de onderzoeksgroep een alcoholisch drankje en de andere helft een alcoholvrij drankje. Binnen beide groepen werd de helft verteld dat zij alcohol toegediend kregen en de andere helft niet. Na het nuttigen van het drankje moesten de mannen een speech houden en deze beoordelen. De frisdrankdrinkers die dachten alcohol gedronken te hebben waren positiever over hun eigen optreden.