Bloed, Zweet en Tranen is hopelijk de doodsteek voor SBS6

Het was erop of eronder voor SBS6: de nieuwe talentenjacht Bloed, Zweet en Tranen. Na tal van flops kon de zender zich, onder druk van adverteerders, geen nieuwe zeperd veroorloven.

Werkelijk niets of niemand werd gespaard om een succesvol programma te bedenken: zelfs het lijk van André Hazes moest door zijn bloedeigen kinderen weer even worden opgewarmd om kijkers naar de campingzender te lokken. Maar het mocht niet baten. SBS lijkt een nieuwe flop in handen te hebben. En misschien is dat wel de laatste.

Het was zowel tragisch als aandoenlijk, de doodstrijd die SBS6 de laatste weken heeft gevoerd. Met de laatste kracht die de inmiddels ernstig zieke zender in zich had werd de kijker, vooralsnog het enige medicijn tegen de chronische kijkcijferkoorts, welhaast gesmeekt om naar Bloed, Zweet en Tranen (een zoektocht naar ‘s lands nieuwste volkszanger) te kijken. Helaas zonder resultaat: het programma staat op de dertiende plaats van best bekeken programma’s van de vrijdagavond. En dat is niet voor niets een ongeluksgetal.

“Dit gaat helemaal mis”
Hoe nu verder? Het geduld van adverteerders is op. Jasper van Doesselaar van Universal Media, een van de grootste bedrijven die zendtijd inkopen voor adverteerders, zei eerder deze maand tegen het AD: “‘Het wordt steeds moeilijker om adverteerders warm te krijgen voor SBS. Het gevolg zou kunnen zijn dat wij adverteerders moeten adviseren een minder groot percentage van hun budget aan SBS uit te geven, omdat daar de kijkers niet te vinden zijn. SBS zou zo miljoenen kunnen mislopen.”

In datzelfde artikel zegt Ruud Hendriks, onder andere oud-directeur van RTL4, dat hij een sombere toekomst ziet voor de zender. “Dit gaat helemaal mis. Volgens mijn informatie maken de banken zich momenteel grote zorgen. Want vergis je niet: SBS is met geleend geld gekocht. Gelukkig tegen een lage rente, maar de kosten zijn gestegen omdat er wordt geïnvesteerd in de programmering. Sanoma (sinds 2011 samen met Talpa van John de Mol eigenaar van SBS Nederland, NM) haalt voortdurend het beoogde rendement niet. In een worstcase-scenario zeggen de banken: dat geld moet nú terug.”

En dat is nog niet alles. Vorige week werd bekend dat de eigenaren van SBS Nederland al eenderde van het aankoopbedrag moeten afschrijven (virtueel betekent dat enkele honderden miljoenen euro’s verlies) en voor de komende termijn wordt er wederom een inkomstendaling verwacht. Beide eigenaren lieten begin maart weten dat er nog niet wordt gesproken over een mogelijke verkoop van het moederbedrijf van SBS6. Toch rommelt het er flink. Algemeen directeur van SBS, Georgette Schlick, stopte deze maand per direct bij de zender. Vijf dagen voor haar vertrek zei ze nog: “Het komt goed. Geef ons de tijd.”

Wie geeft het genadeschot?
Maar de tijd is op. Schlick deed deze uitspraak vóórdat Vliegende Hollanders flopte en vóórdat de tegenvallende kijkcijfers van SBS’ laatste troef bekend werden gemaakt. SBS Nederland is inmiddels, als we de cijfers mogen geloven, op sterven na dood. Zelfs bloed, zweet en tranen zijn niet voldoende om de zender en het bedrijf eromheen te redden. Na de gênante vertoning van afgelopen weken, waarin de kijker van DWDD tot aan SBS Shownieuws door Gerard Joling en collega’s werd gesmeekt om als-je-blieft naar de talentenjacht te kijken, zou SBS eindelijk dat genadeschot moeten krijgen. Uit liefde, en om verder leed te voorkomen.

——
  Download deze gratis app om ons maandblad op uw tablet te lezen
  Volg HP/ De Tijd en Nick Muller
 
Volg HP/ De Tijd op Facebook

Meer leuke content? Like ons op Facebook