Spring naar de content

Gulzigheid breekt Amazon op

Je kan als marktleider ook te gulzig zijn. Amazon heeft de boekrecensiesite Goodreads opgekocht. Lezers en schrijvers keren zich wereldwijd tegen het bedrijf. En in Duitsland ligt Amazon onder vuur na onthullende reportages over de arbeidsomstandigheden bij de distributiecentra.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Geert Poorthuis

Van de online boekenmarkt in Amerika heeft Amazon zo’n negentig procent in handen, een ontzagwekkend cijfer. Maar dat vindt de boekenreus, die zowat in zijn eentje de boekenprijs bepaalt, blijkbaar niet genoeg. Het kocht vorige week Goodsreads.com op, een tot dusver onafhankelijke bespreker van nieuwe boeken in alle soorten, formaten en genres. Goodreads is de grootste in zijn soort met wereldwijd zestien miljoen leden. Die laten hun beslissingen voor aankoop van boeken voor een belangrijk deel afhangen van het oordeel van de recensenten van Goodreads.

Logisch dus dat Amazon zijn oog liet vallen op die belangrijke speler in de boekenwereld, in 1996 opgericht door een echtpaar. Mooie site, ik ben er zelf lid van. Maar nu overweeg ik toch, en zo te lezen velen met mij, om het lidmaatschap op te zeggen. De oprichters en Amazon zeggen weliswaar dat de onafhankelijkheid van Goodreads gewaarborgd is, maar wij zijn zo vrij om daar niets van te geloven. Amazon zal, zo kan iedereen op zijn klompen aanvoelen, Goodreads gaan gebruiken als marketinginstrument.

Zijn er dan alternatieven? Niet echt, want in de afgelopen jaren heeft Amazon stelselmatig vergelijkbare sites met boekbesprekingen opgekocht. Het bedrijf streeft blijkbaar een monopolie na en dat is nu een aantal belangrijke spelers in het verkeerde keelgat geschoten. The Writers Guild of America heeft middels zijn voorzitter Scott Turow al laten weten het gebrek aan keuze ernstig te betreuren. Wij lezers kunnen wereldwijd dit protest steunen met onze voeten. Door niet meer te bestellen via Amazon.

Daarmee helpen wij ook de arbeiders van de distributiecentra die Amazon her en der op onze aardbol neerzet. Een aantal reportages, waarvan die uit Duitsland de belangrijkste was, heeft duidelijk gemaakt dat de arbeidsomstandigheden er miserabel zijn. Te lange dagen, te hoog tempo, te weinig loon, dat werk. De Duitsers hebben er ervaring mee, want zo kregen ze eerder ook de Aldi op de knieën.

In Duitsland, een land dat wij Nederlanders veel beter in de gaten moeten houden, is de anti-Amazon-stemming inmiddels zo grimmig dat het bedrijf is weggezakt uit de top 10 van meest betrouwbare online bedrijven, waar het vorig jaar nog nummer 1 was. Uitgevers en boekhandelaren hebben zich verenigd in een ‘Alle gegen Amazon’-offensief. Laten we hopen dat het nog op tijd komt.

Onderwerpen