Spring naar de content

Stephen King ten spijt: boekwinkels sterven uit

Volgens de zeer succesvolle Amerikaanse schrijver Stephen King is het de schuld van e-books dat overal ter wereld in steden de boekhandels verdwijnen. Zijn nieuwe boek Joyland komt dan ook alleen op papier uit. Maar heeft hij gelijk of zijn er heel andere krachten aan het werk? 

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Geert Poorthuis

Ironisch genoeg was Stephen King een jaar of tien geleden zo’n beetje de eerste schrijver die ging experimenteren met digitale boeken. Hij ging ze verkopen per hoofdstuk, tegen lage prijzen. Een groot succes was dat overigens niet maar over het inkomen van King hoeven we ons geen zorgen te maken. Tientallen miljoenen van zijn werken gingen wel letterlijk over de toonbank. Maar van King is ook bekend dat hij sentimentele gevoelens heeft voor kleine, zelfstandige boekhandels en die wil hij steunen met zijn ‘papieren’ actie. Wij lezers moeten volgens King ‘in de benen’ en dat boek fysiek ergens om de hoek gaan kopen.

Je bent wel gek als je het boek in de winkel koopt
Dat willen de meeste lezers van King best wel, maar waarom zouden ze? Joyland, een thriller die speelt in een attractiepark in de jaren ‘70 is nog niet eens verschenen (dat gebeurt begin juni) maar ligt nu al te koop bij Amazon en Bol.com. En waar je in een Amerikaanse boekhandel straks 12,95 dollar moet betalen (met een kleine marge voor de boekhandelaar) rekent Amazon de koper 7,77 dollar, een prijs die vermoedelijk lager is dan de inkoopprijs voor de retailer. En Bol.com doet vrolijk mee, Daar koop je de Engelse versie voor 8,99 euro en de Nederlandse voor 19,95 euro.

Met andere woorden: de Amerikaanse ‘avarage Joe’ zou wel gek zijn als-ie door weer en wind (en het kan daar aardig waaien, hebben we gezien) naar zijn boekhandel rijdt voor een exemplaar van Joyland. Via internet heeft-ie het boek sneller en goedkoper in huis. De macht van Amazon op boekengebied is inmiddels zo groot dat het zich kan veroorloven om sommige boeken onder de kostprijs te verkopen. Dat geld verdienen ze wel terug met ‘bijvangst’ van de online shopper.

Businessmodel van winkeliers is verouderd
Met andere woorden: het ligt niet alleen aan het e-book dat wij niet meer naar de boekhandel op de hoek gaan. Het lijkt erop dat het businessmodel van die winkeliers sterk verouderd is, hoezeer liefhebbers van papieren boeken en de sfeer van een rijkgevulde winkel dat ook betreuren. De online-reuzen hebben een grotere voorraad en zijn goedkoper. En dankzij het e-book zijn er ook nooit lege schappen. Dat is de nieuwe werkelijkheid, die overigens ook zal inhouden dat er binnen enkele dagen na verschijning van Joyland een digitale roofversie van het boek op het internet zal verschijnen.