Spring naar de content

Turkse demonstranten crowdfunden paginagrote advertentie in New York Times

Actievoeren 2.0, maar dan wel graag in gedrukte media. Snapt u het nog? Turken van over de hele wereld willen de rellen in Istanbul onder de aandacht brengen en toelichten door middel van een paginagrote advertentie in The New York Times.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Eva Bosgraaf

Initatiefnemers van de advertentie zijn Murat Aktihanoglu, Duygu Atacan en Oltac Unsal, drie New Yorkers van Turkse afkomst. Door een crowdfunding-actie hebben ze de afgelopen 24 uur meer dan genoeg geld bij elkaar om de betogingen in de Amerikaanse media onder de aandacht te brengen.

Doorslaand succes
De campagne is een doorslaand succes. Er is ondertussen al ruim 82.000 dollar ingezameld door meer dan 2.100 personen van over de hele wereld en de donaties blijven binnenstromen. De initiatiefnemers van de crowdfunding-actie roepen sympathisanten op te blijven geven en suggesties aan te dragen voor de bestemming van het geld.

In de (ondertussen verwijderde) tekst van de advertentie op Indiegogo maken de initiatiefnemers duidelijk dat ze geen deel uitmaken van een ideologische groep, maar willen spreken namens alle Turken: ‘Wij zijn jong, oud, mannen, vrouwen, kinderen, studenten, onderwijzers, arbeiders, moeders, vaders. Wij zijn moslim, jood, christen, sunni, alevi, koerd, Turk. We zijn liberalen, conservatieven, en alles wat daar ideologisch tussenin ligt. Maar eerst en vooral zijn we Turken, bezorgd om de toekomst van ons land.’

Ondertussen zijn er zes conceptadvertenties gemaakt. Stemmen kan alleen dinsdagavond nog, de gekozen advertentie zal snel naar de krant moeten. ‘We zijn onze overeenkomst met de New York Times voor een paginagrote spread advertentie aan het afronden. We hebben afgesproken $52,030 te betalen, dat is een ENORME korting. Als de overeenkomst helemaal gesloten is zullen we de advertentietekst hier plaatsen. En als het ons lukt vandaag de tekst en het beeld af te krijgen, zullen ze het waarschijnlijk binnen twee dagen publiceren,’ liet Oltac Unsal zijn donateurs weten.

We hebben meer aan gasmaskers
Al snel ging de discussie in de commentaarvelden van de campagne over veel meer dan de zin of onzin van het onder de aandacht brengen van de Turkse zaak in de Amerikaanse pers: ook vanuit Istanbul werd gereageerd op de Amerikaanse inzamelactie. En uit die reacties bleek dat sommige actievoerders heel andere behoeften hebben dan persaandacht: de Turken vragen om gasmaskers en medische hulp.

Wanneer de advertentie precies verschijnt is afhankelijk van de planning van de krant, maar dat is niet zo erg. Dankzij internet zag de halve wereld de actie toch al.