Spring naar de content

Marlies Dekkers en Heleen van Royen zijn op hun retour

De populariteit van Heleen van Royen en haar BFF Marlies Dekkers lijkt tanende. De twee stoute hartsvriendinnen beleefden beiden een slechte week: Dekkers’ lingerieketen werd failliet verklaard en Van Royens laatste boek De hartsvriendin werd binnen een recordtijd van de bestsellerlijst gekickt.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Nick Muller

“Marlies Dekkers kan nu zelf wel wat steun gebruiken”, en: “Volgens haar schuldeisers mag Marlies Dekkers haar borst(en) wel natmaken.” De grappenmachine kwam gisteren flink op stoom toen bekend werd dat het lingeriebedrijf van modeontwerpster Marlies Dekkers failliet was verklaard. De voornaamste oorzaak van het faillissement is, hoe verrassend, de crisis. Ter illustratie: in een trendrapport dat ABN Amro ruim twee maanden geleden schreef over de modesector, blijkt dat de omzet in de lingeriebranche maar liefst 23,7% lager ligt dan vijf jaar daarvoor. En dat is een flinke terugloop.

Maar dat zegt niet alles. Het bedrijf van Marlies Dekkers lijdt al jaren verlies: in het laatste boekjaar, 2012, was dit 2,9 miljoen euro. Maar Dekkers laat zich niet kisten door teruglopende verkoopcijfers en een faillissement: de Koningin van het Verleidelijke Ondergoed maakt gewoon een doorstart, zij het met een flink uitgedund personeelsbestand en de helft van het aantal winkels in Nederland.

Heleen van Royen
Ook Dekkers’ hartsvriendin Heleen van Royen draaide zakelijk een slechte week en liep een deuk op in haar ego: haar nieuwste boek De hartsvriendin verdween ondanks de grootst opgezette pr-campagne na vijftien weken al uit De Bestseller 60. Een record. Ter vergelijking: De gelukkige huisvrouw stond meer dan een jaar in deze lijst, net als Godin van de jacht. Het voorlaatste boek van de chicklit-auteur, De mannentester, deed het ook al beduidend minder goed: dit verdween na 23 weken uit de prestigieuze lijst.

Of Heleen en Marlies er wakker van liggen, is maar zeer de vraag: van het aantal beha’s en boeken dat de dames door de jaren heen verkochten, kan een gemiddelde modeontwerper/auteur alleen maar dromen.