Spring naar de content

De miezerige mens, volgens Thomas Dijkstra

HP/De Tijd Expo geeft jonge kunstenaars een podium om hun werk te tonen. Waarom? Omdat er veel moois wordt gemaakt én om uw ogen te verwennen. Deze week: Thomas Dijkstra uit Dalen.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Nick Muller

Thomas Dijkstra (Delfzijl, 1978) studeerde van 2007 tot 2010 aan de Klassieke Academie te Groningen en werkt sinds 2011 fulltime als beeldend kunstenaar. Naast portretten in opdracht maakt hij veel vrij werk, met als belangrijkste inspiratiebron: de mens.

Over zijn werk
“Onderstaande olieverfschilderijen bestaan uit twee series: de eerste vijf zijn onderdeel van de serie Dependence, de laatste vijf van de serie Black Dress. De eerste serie gaat over de afstand die de moderne mens tegenwoordig heeft met veel dingen in het leven die ogenschijnlijk dichtbij zijn. Ingewikkelde techniek en gebrek aan vergaande specialistische kennis maakt het ons onmogelijk om grip en controle te houden, en dat maakt ons afhankelijk en kwetsbaar. Een plek waar dat voor bijna iedereen geldt is de medische wereld, waar futuristische apparaten een sterk contrast vormen met onze eigen sterfelijkheid.

“De tweede serie foto’s gaat ook over afstand, maar dan van de menselijke vorm tot zijn omgeving. Losse, grillige en overlappende grenzen die de afstand van het model en de achtergrond verkleinen en met elkaar laten versmelten. Resultaat: het onderwerp wordt vastgelegd in de omgeving.”

Meer werk van Thomas Dijkstra vindt u hier.

Eclipse
Eclipse
Sugarcoated
Sugarcoated
King of lasers
King of lasers
In your face
In your face
Anatomy lesson
Anatomy lesson
Red room
Red room
Blue room
Blue room
Horizontal
Horizontal
Triangle
Triangle
Penance
Penance

Ben je een jonge kunstenaar (student of pas afgestudeerd) en heb je tien kunstwerken die je in Expo wilt tonen? Neem contact met ons op.

——
  Download deze gratis app om ons maandblad op uw tablet te lezen
  Volg HP/ De Tijd en Nick Muller
  Volg HP/ De Tijd op Facebook

Onderwerpen