Spring naar de content
bron: anp

Mixed Martial Arts: Hoe kooivechten de wereld veroverde

Een klap in het gezicht van de beschaving, zo beoordeelden velen de bloedige kooigevechten. Inmiddels is het aan de hand van vechtsportorganisatie UFC uitgegroeid tot miljardenbusiness, behoort het in de Verenigde Staten tot de vijf populairste sporten en komen ze dit jaar met zes evenementen naar Europa.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Rasit Elibol

Dana White lacht. “Het is niet te koop,” zegt de 44-jarige Amerikaan, voorzitter van de vechtsportorganisatie UFC. Het is medio 2013 en hij heeft net de vraag gehad wat de UFC moet opleveren bij een eventuele verkoop. “Maar het voelt goed om te zeggen dat we de meest waardevolle sportonderneming van de wereld zijn, meer waard dan Manchester United, Dallas Cowboys of de New York Yankees.” White lacht weer, laat een stilte vallen. “Maar geloof me, we hebben een lange weg afgelegd om hier te komen.”

Het is rond de millenniumwisseling en de toenmalige eigenaren van de Amerikaanse vechtsportorganisatie de Ultimate Fighting Championship (UFC) zitten met de handen in het haar. Ze mogen in bijna geen enkele Amerikaanse staat hun kooigevechten organiseren en er is geen televisiezender die nog met ze in zee wil. Links en rechts zijn ze door andere organisaties, vooral in Japan, ingehaald en worden hun beste en populairste vechters weggekocht. De nodige sponsors hebben zich dan al teruggetrokken. Als ook de fans het laten afweten zijn alle wegen naar een gezond verdienmodel afgesloten.

Paywall

Wilt u dit artikel lezen? Word abonnee, vanaf slechts 5 euro per maand.

Lees onbeperkt premium artikelen met een digitaal abonnement.

Kies een lidmaatschap