Lingo-kijker minder trouw dan CDA & PvdA dachten

Als we de PvdA en het CDA mogen geloven, is Lingo onmisbaar nationaal erfgoed. Toen het ballenprogramma een paar jaar geleden dreigde te verdwijnen, vochten Kamerleden Martijn van Dam en Joop Atsma om wie het hardst SCHANDE! kon roepen in de media. Nu blijkt dat de bejaarde kijkers helemaal niet gehecht zijn aan de tv-quiz met Lucille Werner. Ze zijn gehecht aan Nederland 1.

Nu de kruitdampen van het tv-geweld van de afgelopen dagen zijn opgetrokken, kunnen we de winnaars (Utopia & DWDD) en verliezers (Man Bijt Hond & Lingo) aanwijzen. De laatste twee programma’s verhuisden van Nederland 1 naar Nederland 2 en verloren honderdduizenden kijkers. Zo zakte Lingo van rond de 850.000 naar 474.000 (maandag) en 486.000 (dinsdag). Ook Man Bijt Hond verkent nieuw terrein: dat van minder dan een half miljoen kijkers.

Grote winnaar is Matthijs van Nieuwkerk, die sinds hij op Nederland 1 geprogrammeerd staat structureel 1,6 miljoen mensen van zappen weerhoudt. Normaal scoorde hij met DWDD rond de 1 miljoen kijkers.

Voor Lingo is het extra sneu, omdat de quiz maandag zijn 25ste verjaardag vierde. “Ik had gehoopt dat we die 500.000 kijkers zouden halen,” pruilde presentatrice Lucille Werner. Niet dus. Die tijden zijn voorbij.

Opvallend is het succes voor het geplaagde SBS6, dat met real-life experiment Utopia eindelijk weer een hit in handen lijkt te hebben. Als we alle herhalingen meetellen (en waarom ook niet?) scoorde John de Mol maandag 1.732.000 en dinsdag 1.680.000 kijkers.

Meer leuke content? Like ons op Facebook