Spring naar de content
bron: Marco Okhuizen

Digitale gossip

Als riooljournalist hoef je anno 2014 niet meer de vuilnisbakken in. Bekende mensen zetten hun eigen vuilnis wel buiten. Digitaal welteverstaan. Een zoektocht naar ‘digital dirt’ – te beginnen bij een akkefietje van vier jaar geleden…

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Niek Stolker

Een HP/De Tijd met als thema ‘privacy’ kan er niet om heen: onze eigen flagrante privacyschending uit 2010. Het waren andere tijden, HP/De Tijd had een hoofdredacteur die het een goed idee vond om de handen ineen te slaan met Weekend en samen een politiek roddelblad te maken, kort voor de Tweede Kamerverkiezingen van 9 juni. Een eenmalige uitgave, waar de HP-redactie zorgvuldig buiten was gehouden.

Binnenhof heet de special, met als meest in het oog lopende reportage een letterlijk staaltje vuilnisbakkenjournalistiek. Een gossip-verslaggever doorzoekt het vuilnis van André Rouvoet en Alexander Pechtold. De ranzige resultaten worden uitgesmeerd over acht pagina’s. Resumerend: de Pechtoldjes eten gezond en biologisch, ze houden van highbrow (NRC Handelsblad) én lowbrow (glamour- en roddelbladen), zijn niet vies van Euroshopper-producten, en ‘een blik hoogglanslak, een lakroller en een lege IKEA-verpakking vertellen ons dat er flink geklust is’. Persoonlijker wordt het als de journalist een negatief uitgevallen zwangerschapstest uit het afval de D66-leider vist.

Paywall

Wilt u dit artikel lezen? Word abonnee, vanaf slechts 5 euro per maand.

Lees onbeperkt premium artikelen met een digitaal abonnement.

Kies een lidmaatschap