Hoe sociale media worden gebruikt om jidahisten te inspireren

Twitter en Facebook speelden in 2011 een cruciale rol bij het ontluiken van de Arabische Lente. Het volk wilde zich uitspreken en was niet meer afhankelijk van de eigen gecensureerde staatsmedia. Men organiseerde zich razendsnel met een stem die tot ver buiten de landsgrenzen reikte. En in de burgeroorlog die momenteel in Syrië woedt, zien we het weer. Refresh uw Twitter en retweet het voort!

Het Londense King’s College onderzocht (pdf) de wijze waarop strijders die uit het Westen afreizen naar Syrië geïnspireerd en geïnformeerd raken door populaire islamisten en jihadisten.

De resultaten: verrassend veel westerse strijders in Syrië zijn actief op sociale media en delen hun oorlogservaringen met hun volgers. Zij ontvangen hun informatie niet van officiële bronnen, maar van prominente figuren op Twitter, Facebook, Youtube en Tumblr, zogenaamde disseminatoren. En deze figuren (die vaak zelf ook vanuit het buitenland bij het conflict betrokken zijn) worden door de buitenlandse strijders beschouwd als belangrijk en invloedrijk.

De onderzoekers hebben geen harde bewijzen dat deze disseminatoren de stroom van buitenlandse strijders naar Syrië faciliteren, maar bestempelen hen wel als ‘cheerleaders for the cause’.

Wie deze cheerleaders zijn? Twee zogenaamde ‘spirituele autoriteiten’ trekken deze kar: Ahmad Musa Jibril en Musa Cerantonio.

Jibril is een Palestijns-Amerikaanse geestelijke die niet expliciet oproept tot een gewelddadige jihad, maar die wel het Syrische conflict rechtvaardigt. Zijn Facebookpagina – waarop hij dagelijks islamitische passages plaatst – heeft momenteel 194.325 likes.

Cerantonio is een Australische bekeerling die expliciet oproept tot steun aan de jihadistische oppositie in Syrië. Ook noemde hij de ISIS (Islamic State of Iraq and the Levant), een in Syrië en Irak actieve groepering die in verband wordt gebracht met al-Qaida, ‘the best forces on the ground in Syria’(Cerantonio’s Facebookprofiel lijkt momenteel te zijn geblokkeerd.)

Maar laten we niet vergeten dat er ook Nederlanders in Syrië vechten. Khalid K. uit Almere bijvoorbeeld. Zelf vecht hij voor de ISIS en sporadisch plaatst hij foto’s van zichzelf met wapens en zelfs met een afgehakte hoofd. (Op de weblog van de arabist Pieter van Ostaeyen vindt u de ongecensureerde gruwel. Maar wij waarschuwen u.)

Zouden Mark Zuckerberg en Jack Dorsey dit hebben kunnen bevroeden toen ze jaren geleden brainstormden over ludieke digitale concepten om mensen met elkaar te verbinden? Vast niet.

Meer leuke content? Like ons op Facebook