Spring naar de content

Gaastra, Hugo Boss en H&M: zo duurzaam is uw favoriete kleding

We willen graag een beetje goed doen voor de wereld (zo lang het niet te veel kost), maar hoe weet je wat de herkomst is van uw iPad of nieuwe Levi-jeans? Een beetje hulp kunnen we wel gebruiken, want duurzaam leven blijkt een stuk lastiger dan gedacht. Met de app Rank a Brand kunt u nu merken, van elektronica en kleding tot reisaanbieders, checken op duurzaamheid.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Annelies Beltman

Zowel app als site werken heel eenvoudig: u vult een merk in en de score komt direct in beeld. De hoogste score is A en de laagste E. Daarbij let men op transparantie: verschaft een bedrijf inzicht in het productieproces? Hoe milieuvriendelijk is het bedrijf en in welke werkomstandigheden worden de producten gemaakt? Wordt er bijvoorbeeld angorawol gebruikt? In sommige gevallen zijn de resultaten verrassend. Wij bekeken alvast vijf kledingmerken:

1. Mud Jeans – score: A
Dat Mud Jeans een hoge score heeft is weinig verrassend. Het Nederlandse merk heeft zich vanaf het eerste moment geprofileerd als duurzaam. Dankzij Rank a Brand weten we nu dat Mud Jeans beleidsmaatregelen heeft om CO2-uitstoot binnen de perken te houden en dat ze veel openheid van zaken geven. Zo rapporteren ze jaarlijks over de resultaten van het beleid om arbeidsomstandigheden te verbeteren en hebben ze een zogeheten Code of Conduct met arbeidsrechten zoals een werkweek van maximaal 48 uur met een leefbaar loon.

2. H&M – score: B
Het Zweedse merk H&M is goed op weg stelt Rank a Brand. En dat is best een verrassing te noemen: H&M heeft de reputatie goedkoop te zijn omdat ze gebruik maken van kinderarbeid en dat de omstandigheden daar erbarmelijk zijn. Maar dat blijkt enorm mee te vallen als we de score bij Rank a Brand nalezen. Het is de enige grote modeketen die de lijst met toeleveranciers bekend heeft gemaakt. En dat is niet de enige informatie die H&M deelt: men rapporteert jaarlijks over verbeteringen en problemen rond de arbeidsomstandigheden van kledingmakers. In 2013 is het beleid voor klimaat en milieu aangescherpt. Zo is er kleding van biologisch katoen en uiteraard de duurzame lijn H&M Conscious. Er is ruimte voor verbetering, maar H&M doet het dus behoorlijk.

3. Hugo Boss – score: E
Hoe duurder, hoe beter de kwaliteit, dus ook hoe duurzamer? Dat is kennelijk wat naïef gedacht, als we de Rank a Brand-score van Hugo Boss bekijken. Ze hebben de E-score toegewezen gekregen omdat er geen concreet beleid bekend is gemaakt voor klimaat, arbeidsomstandigheden of milieu bij de productie in lage lonen landen. Dit gebrek aan inzicht laat de consument gissen naar de inzet voor duurzaamheid door Hugo Boss.

4. Jack & Jones – score: D
Het mannenmerk Jack & Jones is eigendom van Bestseller. Dit bedrijf doet het goed qua arbeidsomstandigheden, op dat vlak behaalt men de meeste punten. Ze zijn aangesloten bij het Deense ‘Initiatief voor Ethische Handel’, die onafhankelijke partijen als Amnesty International vertegenwoordigen. So far so good, maar op het vlak van milieu en klimaat valt nog veel werk te doen. Hoewel men beleid heeft CO2-uitstoot te verminderen, zijn er veel onduidelijkheden over de uitvoer van dat beleid.

5. Gaastra – score: C
Het zeilmerk Gaastra scoort met het label C redelijk. Het merk is in handen van McGregor Fashion Group B.V. Hoewel het bedrijf stappen zet op het gebied van klimaat en milieu, verschaft het weinig inzicht in hoe dat beleid wordt uitgevoerd. Wat betreft arbeidsomstandigheden scoort Gaastra goed: er is een Code of Conduct waarin is vastgelegd dat werknemers maximaal 48 uur werken en vooraf een betaling krijgen van het leefloon. McGregor Fashion Group is daarnaast lid van de Fair Wear Foundation en biedt een grote lijst van directe leveranciers aan op internet. Maar voor die A moet er nog flink wat worden ondernomen.

Nieuwsgierig geworden? Download de app (iOS) of ga naar de website.

Onderwerpen