Spring naar de content

Vooruitgang in Nederland: de intercity is even snel als in 1949

Er reden nog stoomtreinen in Nederland in 1949, en dit was ongeveer het nieuwste van het nieuwste op treingebied:

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: De Redactie
LEEUWARDEN 1949 - "Proefrit met een nieuwe Diesel-elektrische trein op het traject Utrecht-Leeuwarden.  Dieselelektrische treinen gebruiken diesel om de elektriciteit te genereren. Later gebruikten de dieselelektrische treinen de bovenleiding voor electriciteit. Al snel werden volledig elektrische treinen veel populairder: minder personeel, minder onderhoud."
LEEUWARDEN 1949 – “Proefrit met een nieuwe Diesel-elektrische trein op het traject Utrecht-Leeuwarden. Dieselelektrische treinen gebruiken diesel om de elektriciteit te genereren. Later gebruikten de dieselelektrische treinen de bovenleiding voor electriciteit. Al snel werden volledig elektrische treinen veel populairder: minder personeel, minder onderhoud.”

 

Ze hadden geen wifi, elektrische klapdeuren en airconditioning, maar waren wél even snel als de treinen van nu, schrijft Rémy Baurichter in NRC Handelsblad. Hij windt zich op over het gebrek aan aandacht voor reistijden in de Lange Termijn Spooragenda van het ministerie van Infrastructuur en Milieu en Ons Voorstel Aan De Reiziger, de lange termijn visie van de Nederlandse Spoorwegen. “Dat is zonde, want de trein is het enige binnenlandse vervoermiddel dat de reistijden echt kan verkorten.”

Baurichter geeft ook twee schrijnende voorbeelden van het reistijdenprobleem.
Zo kunt u het traject Rotterdam – Vlissingen heden ten dage afleggen in een luttele 1 uur en 43 minuten, waar dat in 1949 maar liefst 1 uur en 44 minuten in beslag nam. De trein van Amsterdam naar Enschede doet er momenteel 2 uur en 14 minuten over, tegenover 2 uur en 13 minuten in 1949.

En dat terwijl onze buurlanden de snelheden wel hebben opgevoerd, er moties over zijn aangenomen door de Tweede Kamer en de TU Delft onderzoek heeft gedaan waaruit blijkt dat de reistijd flink kan afnemen als de snelheid van 140 km/h naar 200 km/h wordt verhoogd.

Het spoor wordt ongetwijfeld drukker bereden dan vroeger en er vallen ook vast veel meer blaadjes op het spoor dan in 1949, maar dit lijkt ons toch iets dat de NS moeten aanpakken. En snel een beetje.