Spring naar de content

Drie manieren om meer mannen voor de klas te krijgen

Hoewel volgens een Nederlandse successchrijver alleen ‘mensen zonder persoonlijkheid leraar worden’, denkt CNV Onderwijs dat de kwaliteit van het onderwijs beter kan worden als er meer mannen voor de klas staan. Want persoonlijkheden of niet, feit is dat in de jaren tachtig de man-vrouw verdeling nog gelijk was en dat nu slechts één op de acht leraren een man is in het basisonderwijs. De vraag is derhalve: hoe krijgen we de man weer voor de klas?

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Sjoerd Hartholt

Verander de opleiding
De pabo’s moeten hun programma aanpassen en aantrekkelijker maken voor mannen. Verschillende opleidingen zijn al gestart met een speciale mannenklas. Ze komen daarbij al heel snel in aanraking met de praktijk en gaan gelijk voor vier dagen in de week aan de bak als lerarenondersteuner. Ook wordt er meer aandacht besteed aan de differentiëring van lesprogramma’s. De meeste mannen zouden niet echt zitten te wachten op het maken van knutselwerkjes, tijdens de kleuterstage stoppen relatief veel mannen met de opleiding. Een ruimere keus in het kiezen van het lespakket kan soelaas bieden voor de mannen.

Verhoog het maatschappelijk prestige van basisschoolleraren
Met imagocampagnes moet er een nieuwe instroom ontstaan van mannelijke leerkrachten, maar die blijken maar moeizaam te werken, zo stelt Joany Krijt van CNV in de Volkskrant. In Finland is het leraarschap een academisch beroep, al zou het prestige daar niet van afhankelijk zijn. Qua salaris zitten de leraren met een aanvangssalaris van 25.000 behoorlijk goed, of een verhoging meer aantrekkingskracht heeft op mannen is dan ook de vraag. Ook doorgroeien naar andere functies binnen het onderwijs is lastig als basisschoolleraar.

Scholen kunnen subsidie aanvragen
Nederland is een subsidieland, zo ook op dit punt. Scholen die meer mannen voor de klas willen kunnen gebruik maken van een subsidieregeling van het Arbeidsmarktplatform PO (CAOP), een platform van de PO-Raad en de werknemersorganisaties. Er is 350.000 euro beschikbaar om scholen te motiveren om zij-instromende mannen die leraar willen worden aan te stellen. Per mannelijke leerkracht is er 7.000 euro beschikbaar. Het CAOP hoopt met de subsidie een ‘verdere feminisering van het primair onderwijs te voorkomen’.

Onderwerpen