Spring naar de content

Generatie ongeduld: jongeren niet in staat om nummers af te luisteren

Voor de generatie die opgroeide met cassettebandjes en langspeelplaten was het een heel gedoe om een liedje over te slaan. Ga maar eens terug in de tijd: u moest naar een apparaat lopen, vervolgens een of meerdere handelingen verrichten ten einde vooral geen technische malheur (een wirwar van cassettte-spaghetti of bekrast vinyl) te veroorzaken.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Paul Geraedts

Anno 2014 is muziek overal voorhanden en met een simpele druk op de knop te regelen. Hoe vaak skipt u tegenwoordig een lied, luttele seconden nadat u het opzette?

Zelfverklaard Music Technology Blogger Paul Lamere boog zich over deze vraag, en hij dook in de enorme berg data van Spotify met als doel het skipgedrag van muziekliefhebbers onder de loep te nemen. En dat is niet gering: iets minder dan de helft van alle afgespeelde nummers op Spotify (48.6 procent) wordt niet in zijn geheel afgeluisterd. Een kwart van de nummers wordt zelfs tijdens de eerste vijf seconden al afgezet. Daarna ontwikkelt de skipgrafiek zich in een vrij stabiele lijn.

Tussen het skipgedrag van mannen en vrouwen zit weinig verschil. De skipping rate (de mate waarin een nummer wel of niet geskipt wordt) zit bij beiden rond de 45 procent. Gemiddeld wordt er bij beide geslachten per luister-uur maar liefst iedere vier minuten een nummer overgeslagen.

Tussen muziek luisteren op een mobiel apparaat of op een computer zit wel een aanmerkelijk verschil. Op een mobiel apparaat zijn we tien procent ongeduldiger in ons luistergedrag dan op een pc. Nog een andere (redelijk voor de hand liggende) uitkomst is het feit dat twintigers en dertigers de grootste skippers zijn, waarna de grafiek een kleine uitschieter maakt bij de leeftijdscategorie rond de 50 jaar om vervolgens weer naar beneden af te buigen bij de oudere generatie (60+), die door vervlogen, rustiger tijden misschien meer geduld heeft ontwikkeld voor het luisteren naar minder favoriete nummers.

Voor de volledige resultaten (+grafieken) van het onderzoek van Paul Lamere klikt u hier.

Onderwerpen