Spring naar de content

Voor de (rijke) fans: het historische Apple-logo gaat onder de hamer

Het logo van Apple is historisch, in één oogopslag te herkennen en een icoon in de logowereld. En het oude regenbooglogo is nu te koop, fysiek dan. Veilinghuis Bonhams uit New York doet het op 4 juni onder de hamer. Het moet ergens tussen de 7.300 en 11.000 euro opbrengen. Een kans die je als Apple-fan niet kunt laten liggen natuurlijk.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Jesse Voorn

Designer Rob Janoff ontwierp het logo in 1977. De regenboogappel met een hap eruit werd het handelsmerk voor Apple en werd gebruikt tot 1998. De schuimrubberen borden hingen in het hoofdkwartier van de technologiegigant in Cupertino. Eén van de borden is gemaakt van schuimrubber en is 116×124 cm groot. Het kleinere bord heeft een voorkant van glasvezel en een achterkant van metaal. Het is 84×91 cm groot. De borden werden in 1997 weggehaald en geschonken aan een werknemer met een lange staat van dienst.

apple640

Hoewel dit logo lang het symbool van Apple was, was het niet het eerste logo van het bedrijf. Het eerste stamt uit 1976, met daarop Isaac Newton die onder een boom zit. Maar al een jaar later bestelde Steve Jobs een nieuw logo bij Janoff, met slechts één instructie: “Don’t make it cute.”

appleserie640

De beet die de appel uiteindelijk heeft, was om ervoor te zorgen dat de appel niet verward werd met een kers. In 1998 werd het logo monochrome. Er gaan overigens nog meer Apple producten onder de hamer bij Bonhams, zoals een prototype van de Apple Macintosh. Smullen voor de Apple-fans met een flinke portemonnee dus!