Spring naar de content

Super Mario in een Mercedes schokt gamewereld

Pure heiligschennis, zo oordelen sommige fans van Nintendo over de samenwerking van het Japanse videospelletjesbedrijf met autoproducent Mercedes.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Frank Verhoef

Donderdag kwam er plotseling een tamelijk bizarre reclame van 30 seconden online, ter promotie van de release van Mario Kart 8 voor de WiiU. We zien een 2D-versie van Mario niet op een Yoshi maar in een heuse Mercedes springen. Vervolgens stapt een heuse acteur verkleed als Mario uit een nieuwe Mercedes Benz GLA-klasse.

Even later blijkt waarom: er komt speciale downloadable content naar Mario Kart 8 in de vorm van een Mercedes-auto. De reclame is gericht op de Japanse markt, maar de kans bestaat dat de Mercedes ook te downloaden is voor de Europese versie van Mario Kart 8, die sinds vrijdag in de winkels ligt.

En daar zijn lang niet alle fans van Mario blij mee. Het is waarschijnlijk een van de meest controversiële beslissingen sinds Nintendo de blauwe egel en Mario-concurrent Sonic toeliet in haar videogames. ‘Past niet bij het spel en niet bij Nintendo,’ zo oordeelt een reaguurder over de nieuwe samenwerking op Gamer.nl, een site voor liefhebbers van videogames.

Een ander zegt over de komst van Mercedes naar Mario Kart 8: ‘Ik juich dit niet toe.’ En weer een ander snapt niks van de samenwerking tussen Nintendo en Mercedes. ‘Wat… dit slaat nergens op.’ Hoe dan ook: de wereld verandert en de videogamesindustrie verandert mee, en geen klagende Nintendo-fan die daar iets aan kan doen.