Spring naar de content

Misdragingen in het vliegtuig nemen toe: maatschappijen vragen politiek om hulp

In de kroeg wordt een vervelende gast buiten gezet, desnoods met behulp van de uitsmijter of politie. Maar wat te doen met passagiers die zich misdragen in een vliegtuig? Die gooi je niet uit het raam. En een noodlanding moet ook voorkomen worden. Een grote vereniging van vliegtuigmaatschappijen roept de politiek op om mee te denken.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Carlijn Teeven

Want het aantal incidenten met vervelende passagiers neemt toe. Volgens de International Air Transport Association (IATA), die 240 maatschappijen vertegenwoordigt, vonden er vorig jaar 8000 opstootjes plaats tijdens de vlucht.

Gezien het aantal internationale lijnvluchten dat jaarlijks plaatsvindt, lijkt 8000 misschien nog mee te vallen. Maar zes jaar eerder, in 2007, werd bij dezelfde vereniging slechts 500 keer melding gemaakt van ongewenst gedrag. Enkele veelgehoorde misdragingen: het niet luisteren naar de bemanning, de consumptie van niet-toegestane producten, seksuele intimidatie en fysiek en verbaal geweld.

De IATA roept regeringen van alle landen op om het Montreal Protocol 2014 te tekenen. Dit protocol is een modernere variant op het Tokio Verdrag uit 1963, en moet een effectiever afschrikmiddel voor vliegtuigpassagiers vormen om zich te misdragen. Door het protocol te tekenen, krijgen landen meer bevoegdheden om actie te ondernemen op het grondgebied waarop het vliegtuig en eventuele vervelende passagiers landen.

Tevens worden regeringen door IATA opgeroepen om hun burgers beter te attenderen op de consequenties die ongewenst gedrag in de lucht met zich meebrengen.

Ook dringt de IATA er op aan dat bemanningsleden beter getraind worden in het omgaan met lastige reizigers. Verder vraagt de vereniging bars en restaurant op luchthavens om te voorkomen dat hun gasten dronken worden voordat zij het vliegtuig instappen.