Spring naar de content

Na gisteren weten we het zeker: uw telefoon wordt uw pinpas

Dinsdag vond de langverwachte productpresentatie van Apple plaats – de eerste editie waar CEO Tim Cook zijn eigen creaties mocht presenteren, in plaats van die van zijn overleden voorganger Steve. Het hoogtepunt: de Apple Watch. (Vermoedelijk klonk iWatch iets te Jobs-erig.) Een digitaal horloge met hartslagmeter, trilfunctie en wat al niet meer.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Kevin van Vliet

Maar Apple presenteerde meer opmerkelijks. Apple Pay. Een betaalsysteem in de vorm van een chip, gekoppeld aan je creditcard, waar de iPhone 6 (lees hier wat die zo bijzonder maakt) in de toekomst mee kan worden uitgerust. En hiermee lijken we weer een stap dichter bij mobiel betalen te zijn – en verder af van onze pinas.

Betalen met zo een NFC-chip is niets nieuws. In Nederland experimenteerden ING en ABN er in 2012 nog flink op los, maar het lijkt erop dat het de consument nu op grote schaal gaat bereiken.

Apple begint zijn enigszins revolutionaire project in Noord-Amerika, waar het bedrijf de samenwerking aanging met onder andere Visa en Mastercard. Concreet: de iPhone-gebruiker krijgt de mogelijkheid het product op zijn scherm af te rekenen, en zal na identificatie in de vorm van een vingerafdrukscan via de home button netjes hebben betaald. Onder de 22.000 bedrijven die Apple Pay in de Verenigde Staten steunen: McDonald’s, Starsbucks, Subway, Nike en Toys ‘r Us.

De aankondiging van Apple valt samen met een bericht van Twitter, afgelopen maandag. Het sociale medium gaat namelijk experimenten met de zogenaamde koopknop, of buy button. Een simpele druk op de knop om aankopen te doen die u worden aangeboden door andere actievelingen op het sociale netwerk. Hoe dát precies in zijn werk gaat? Laat Twitter het u uitleggen in nog geen 140 seconden.

Naast Twitter en Apple houdt ook Facebook zich al langere tijd bezig met het vereenvoudigen van de betalingen, door Autofill with Facebook te implementeren. Hiermee slaat Facebook de betaalgegevens van de gebruiker op, zodat betalen een tweede keer makkelijker wordt. (En een derde keer hopelijk zonder nadenken gebeurt.)

En u dacht dat betalen met papiergeld achterhaald was. Nog even en we kunnen naast het kistje met oude guldens op zolder een kistje doorgeknipte pinpasjes en creditcards zetten.