Gaan Bol.com en Amazon de Nederlandse boekenmarkt verdelen?

Het lijkt erop dat de strijd om de verovering van de Nederlandse e-bookmarkt een duel wordt tussen twee grote spelers: Bol,com, dat deze week een strategische alliantie aanging met Kobo (een van oorsprong Canadees bedrijf) en Amazon, dat, naar nu blijkt, met een groot aantal Nederlandse uitgeverijen in onderhandeling is.

Bol.com had tot dusver e-readers van Sony in het assortiment maar die worden binnenkort uit productie genomen hoewel ze in Nederland goed verkochten. Het bedrijf, eigendom van Ahold, is daarom in zee gegaan met Kobo dat nog wel brood ziet in de apparaten waarvan er inmiddels 1,25 miljoen in Nederland in omloop zijn. Kobo is in feite een rechtstreekse concurrent van Amazon en heeft vanuit het naburige Canada een wereldpositie opgebouwd voor mensen die zich niet willen voegen naar het regime van dat miljardenbedrijf dar dwingend bestandsformaten voorschrijft en je opzadelt met boeken die je alleen op een Kindle (de e-reader van Amazon die tegen dumpprijzen worden verkocht) of Kindle-app kan lezen. Op een Kobo e-reader kun je ‘gewone’ e-books lezen, dat wil zeggen in gebruikelijke formaten. En zelfs, heb ik wel eens gehoord, als ze illegaal zijn gedownload.

Voor Bol.com is de band met Kobo nog om een andere reden voordelig: omdat Kobo niet alleen in e-readers handelt maar ook in e-books, is het assortiment opeens enorm gegroeid. Daar kan geen enkele echte boekhandel nog tegenop, ook al is ze gevestigd in een voormalige kerk. Met een druk op de knop heb je toegang tot miljoenen boeken in alle wereldtalen.

Het lijkt erop dat Bol.com zich met deze zet aan het voorbereiden is op de komst van Amazon naar ons land, want de geruchten daarover zwellen steeds luider aan. Gisteren dook het nieuws op dat Amazon druk aan het onderhandelen is met enkele Nederlandse uitgevers. Die aarzelen sterk, want Amazon bedingt bij het op de markt brengen van een e-book flinke kortingen. Het is niet voor niets dat het bedrijf in de Verenigde Staten keer op keer in de clinch ligt met de Amerikaanse uitgeverijen. Dat gaat uitsluitend over de prijs van e-books. Amazon vindt die (wel een beetje terecht overigens) te duur.

Nu heeft Amazon in de Verenigde Staten op het gebied van digitaal lezen een zeer sterke positie. Het heeft het daar zo goed als uitgevonden en beheerst met zijn Kindle zo ongeveer de markt. Die positie heeft het in ons land nog niet. Het zal in hier eerst massaal zijn Kindles aan de man moeten brengen want alleen daarop kan je Amazon-boeken lezen. Het zal wel op een prijzenslag uitdraaien waarvan de consument misschien kan profiteren. Waarschijnlijk niet de boekhandels in dit land, want die dreigen weggevaagd te worden bij dit gevecht van twee online reuzen.

Meer leuke content? Like ons op Facebook