Spring naar de content

Advertentie tikt kunstmusea (weer) op de vingers

Een paginagrote advertentie in de Volkskrant van woensdag leest Nederlandse kunstmusea de les. De ‘vuistregels voor musea’ moeten ervoor zorgen dat een museum onafhankelijk te werk gaat en niet aan belangenverstrengeling doet.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Carlijn Teeven

Het is niet de eerste keer dat Nederlandse musea op deze manier op de vingers worden getikt. Begin deze maand verscheen ook al een dergelijke advertentie in het Parool, NRC en de Volkskrant. Toen was de boodschap in het bijzonder gericht aan het Stedelijk Museum in Amsterdam. De adverteerder waarschuwde het museum dat ‘belangenconflicten niet moeten worden verstrengeld en dat ook de schijn daarvan moet worden vermeden’.

In de advertentie van vandaag, gericht aan Nederlandse kunstmusea in het algemeen, staan 12 vuistregels opgesteld. Zo zou het museum een ‘glazen huis’ moeten zijn, ‘werkt de directeur niet voor private partijen’ en ‘toont het museum geen particuliere collectie tenzij deze wordt geschonken of anderszins verworven’.

De advertenties werden overigens geplaatst door Museum Overholland, dat van 1987 tot 1990 aan het Amsterdamse Museumplein was gevestigd. Nadat het museum wegens een conflict met de gemeente Amsterdam voor het grote publiek de deuren sloot, ging het over in een stichting.

De tot nu toe geplaatste advertenties zijn genummerd met 1 en 2. Kunnen we binnenkort nummer 3 verwachten?

De tweede advertentie, woensdag in de Volkskrant:

De eerste advertentie, gericht op het Stedelijk Museum in Amsterdam