Spring naar de content

Het beste van HP/De Tijd Expo 2014

Meer dan vijftig jonge kunstenaars kregen dit jaar de kans om hun werk op de website van HP/De Tijd te tonen. En met succes: niet zelden hielden ze er een leuke opdracht aan over, of leverde het hen nieuwe contacten op.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Nick Muller

En het mag gezegd: de oogst van dit jaar is prachtig. Geen sombere berichten over de nieuwste generatie kunstenaars die door de bezuinigingen in de culturele sector nauwelijks nog zouden kunnen functioneren, maar een ode aan al het jonge talent dat wij in Nederland rond hebben lopen. Wij presenteren u, in chronologische volgorde, de twaalf beste exposanten van 2014 in het HP/De Tijd Expo-jaaroverzicht.

Vera Cornel
Waterman
2013

“Wat ik aan de aandacht op de website van HP/De Tijd heb overgehouden? Het eerste wat me te binnen schiet is dat ik er een artikel in de Quest aan heb overgehouden. Niet over mijn fotografie, maar over het feit dat ik geen nieuws volg. Ha. Maar het artikel heeft me vooral veel geholpen in mijn persoonlijke groei. Doordat het werk heel gestructureerd onder elkaar zag staan kreeg ik wat meer inzicht over mijzelf als fotografe. Voorheen zat er een hele duidelijke grens tussen vrij werk en werk in opdracht, maar die lijn begint nu steeds meer te vervagen. Dat biedt mijzelf wat creatieve ruimte. Zo ben ik net begonnen met het fotograferen van een nog titelloze expo voor november 2015, maakte ik de reeks Trouble in Paradise en een serie genaamd WTNG. Voor die laatste fotoserie zoek ik trouwens nog mensen om te portretteren, dus meld je aan.”

Bekijk de gehele Expo van Vera Cornel hier.

1Waterman

Celien Brijder
Afstudeerwerk
2013

Celien Brijder uit Leerdam studeerde in 2013 af aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht, afstudeerrichting: Fine Arts and Design, en werkt momenteel als freelance kunstenaar en docent beeldende vorming.

“Wij krijgen constant behoeftes en verplichtingen opgelegd. Uiterlijk, seks, gezinsleven, ouderdom, carrière en vriendschappen – alles speelt mee. Wij moeten met z’n allen voldoen aan de ideaalbeelden die ons door onze cultuur als normaal worden gezien. Met dit in het achterhoofd concludeer ik dat we steeds minder met elkaar bezig, en steeds meer met onszelf. Er ontstaat dus een bepaalde afstand tot de mensen om je heen.”

“Ik kijk als het ware als een buitenstander naar onze cultuur en verwerk dat in mijn werk. Ik maak gebruik van verschillende beeldtalen en materialen waardoor er een contrast ontstaat tussen personen en handelingen. De personen maken ook geen contact met elkaar of de toeschouwer. Door een reliëf te laten ontstaan tussen verschillende delen van een schilderij ontstaat er niet alleen een figuurlijke afstand, maar ook een letterlijke afstand in mijn werk.”

Bekijk de gehele Expo van Celien Brijder hier.

brijder

Uljana Orlova
Mijn moeder in ‘ons’ huis, mijn ouderlijk huis
2012

De 29-jarige Uljana Orlova maakte een fotoserie die het verhaal van haar emigratie vertellen. Zelf vertelde ze daar op onze website over: “Toen ik acht jaar oud was nam mijn moeder mij vanuit Litouwen mee naar Nederland. Ze dacht dat we het hier beter zouden krijgen. Wat de precieze reden voor de emigratie is geweest laat ik liever in het midden, maar neem van mij aan dat er een goede reden is om met je kind onder de arm je vaderland te verlaten. Mijn moeder en ik kwamen uiteindelijk terecht in Egmond aan Zee, in 1993, en daar start dit verhaal. Het verhaal eindigt in 2013, als ik terug ben geweest naar mijn geboortegrond en heb onderzocht wat het voor mezelf betekent om asielzoeker te zijn. Deze zoektocht heb ik samengebracht in vijf boekjes, tezamen het project 1993-2013.

En, heeft de aandacht op dit platform haar nog wat gebracht? “Jazeker! Ik hoor nog steeds van veel mensen dat ze mijn online expositie op de website van HP/De Tijd hebben gezien en erover hebben gelezen. Het is dus echt een goede manier om aan je naamsbekendheid te werken. Bedankt!”

Bekijk de gehele Expo van Uljana Orlova hier.

uljana orlova

Joren Joshua
Love me Tinder
2013

In april exposeerde de jonge illustrator Joren Joshua uit Rotterdam in HP/De Tijd Expo. Over zijn werk: “Humor is een essentieel onderdeel in mijn werk. Mijn illustraties ontstaan vaak vanuit een woordgrap, een oneliner of iets wat mij weet te prikkelen. Ondanks dat ik op de academie vaak op mijn bek ben gegaan door tegen het vaste concept aan te schoppen, merk ik nu juist dat ‘het vrije idee’ voor mij het belangrijkst is om op gang te komen. Vanuit dat zelfverzonnen idee kan ik eindeloos lopen krabbelen op losse vellen, om maar zo dicht mogelijk in de buurt te komen van het beeld dat in mijn hoofd zit. Uit de chaos van schetsen haal ik vaak het beeld  wat ik vervolgens ga stileren, zowel digitaal als analoog.”

Bekijk de gehele Expo van Joren Joshua hier.

Love_me_tinder

Simone Brouwer
Drieling
Jaartal onbekend

“Ik werk veel met keramiek. Keramiek is een fijn en veelzijdig materiaal om mee te werken omdat je het op verschillende manieren in kunt zetten: je kunt er grote en grove dingen van maken, maar ook kleine en gedetailleerde voorwerpen. Naast gewone klei werk ik ook veel met gietklei. Het maken van mallen voor de gietklei is een ingewikkeld maar interessant proces. Het voordeel van zo’n mal in combinatie met gietklei is dat de vormen te reproduceren zijn.”

Bekijk de gehele Expo van Simone Brouwer hier.

SONY DSC

Ilse Wolf
Weather Permitting
2014

Fotografe Ilse Wolf (23) toog in januari van dit jaar voor het eerst naar het nagenoeg onbewoonde Caldey Island, een klein eilandje voor de kust van Wales. Over het project vertelde ze: “Ik onderzocht voor mijn afstudeerwerk het begrip ‘isolement’, en kwam daardoor al snel op Caldey Island terecht. Caldey Island is een minuscuul eiland voor de kust van Wales waar de tijd echt stil lijkt te staan. Wat ooit een bruisend eiland was met veel kinderen, een school en een buurthuis, is tegenwoordig de basis van een afgezonderd bestaan: er is geen supermarkt, geen straatverlichting en er wonen nog maar achtentwintig mensen – onder wie twaalf monniken. Kortom: de bewoners van het eiland zijn compleet geïsoleerd en afhankelijk van het licht, van het tij en van elkaar.” Daaruit vloeide de fotoserie Weather Permitting voort. Ilse mailt: “Het was een goed jaar. Aan de aandacht op jullie site heb ik ontzettend veel positieve reacties overgehouden, en ook veel meer bezoekers op mijn website. En: op 16 januari 2015 komt de fotoserie waarvan een selectie ook op jullie website is geplaatst uit in boekvorm. In de voorverkoop is het boek nu al te koop, trouwens.”

Bekijk de gehele Expo van Ilse Wolf hier.

SONY DSC

Barbara Trienen
Naamloos project
2014

In juni van dit jaar exposeerde Barbara Trienen uit Goor in HP/De Tijd Expo. Naast fotograferen (ze volgt de studie Fotografie aan de Fotovakschool in Apeldoorn) heeft ze nog een andere passie: dichten. Het werk dat wij van haar toonden is afkomstig uit een nog naamloos project, waarbij Trienen beelden zoekt (en schiet) bij de gedichten die ze heeft geschreven. In december mailt Barbara: “Ik heb heel veel reacties gehad op mijn artikel op de website van HP/De Tijd. Daarom heb ik ook besloten om van het project dat jullie hebben uitgelicht mijn afstudeerproject te maken – als het goed is, is het project in mei 2015 dan eindelijk afgerond.”

De gehele Expo van Barbara Trienen is hier te zien.

BTR_04242014_05 BTR_04072013_10

Liselotte Fleur
Verschillende projecten

Liselotte Fleur (Rotterdam, 1991) studeerde in 2013 af aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam, afstudeerrichting: Fotografie. Gedurende haar studie volgde ze een semester aan de Accademia di Belli Arti di Brera in Milaan en trok ze met haar camera naar Rome en Parijs om haar netwerk te verbreden. Momenteel werkt ze als freelance mode- en portretfotografe.
Ze mailt: “Ik heb veel leuke reacties gehad op het artikel op jullie website, zowel via social media als in real life. Zo werd ik kort nadat jullie mijn foto’s publiceerden bijvoorbeeld gebeld door RTL Boulevard met de vraag of ik mijn verhaal wilde vertellen en werd ik benaderd door een aantal mode-ontwerpers met wie ik vervolgens heb samengewerkt. Ook zie ik dat er nog steeds veel bezoek binnen komt op mijn website via de link in het artikel. Bedankt!”

De gehele Expo van Liselotte Fleur is hier te bekijken.

6_liselottefleur_2013

Jasper Rietman
The Half Trillion Dollar Depression.
Gepubliceerd in New York Times Magazine.

Waar worden de illustraties voor The New York Times, The Washington Post en het vermaarde Amerikaanse filmblad Variety gemaakt? In ieder geval niet vanuit een Nederlandse provinciestad als Deventer. Althans, dat zou je denken. Maar niets is minder waar: illustrator Jasper Rietman (29) uit Deventer werkt regelmatig voor ‘s werelds grootste kranten en tijdschriften. In juli van dit jaar vertelde hij aan HP/De Tijd: “Als ik iets maak, bereid ik me goed voor. Ik bedenk een invalshoek voor m’n onderwerp – dus wat ik er mee wil gaan doen en waarom – en begin dan met schetsen. Veel gedetailleerde schetsen. Ik heb een grote voorliefde voor handwerk. Voor het uitwerken van de tekeningen gebruik ik dan ook een grote verzameling acrylstiften, stiften met een smalle punt – zonder het daarna nog digitaal aan te passen. What you see is what you get. Wat stiekem het leukste is om te tekenen? Stripverhalen. Daarin kan ik mijn fantasie kwijt, bedenk ik zelf een verhaal en hoef ik niet naar een deadline toe te werken. Ik ben op dit moment bezig aan een wat langere strip, met de voorlopige werktitel: De opkomst en ondergang van een eiland. Wanneer dat precies af komt weet ik nog niet.”

De gehele Expo van Jasper Rietman is hier te bekijken.

NY-Times-Magazine-The-Half-Trillion-Dollar-Depression

Risja Steeghs
Buurman, heeft u ook een kopje suiker?
2014

Een van de meest bijzondere verhalen van dit jaar kwam van de 23-jarige Risja Steeghs uit Reuver. Risja werd een paar jaar geleden gebeten door een teek. Ze hield daar de Ziekte van Lyme aan over, en was daardoor maandenlang aan bed gekluisterd. Ze kon niets meer: een piepkleine teek ontnam haar voor lange tijd al haar vrijheid. Tijdens die maanden dat ze haar slaapkamer niet uit kwam, begon ze met het maken van kleine collages op oude familiefoto’s. Ze bleek haar passie te hebben gevonden. Eerder dit jaar nam ze intrek in haar eigen atelier op de NDSM-werf in Amsterdam, alwaar ze – weliswaar helaas nog steeds vanuit bed – is begonnen met het opstarten van een professionele kunstenaarscarrière. Op dit moment is haar eerste solotentoonstelling te zien bij de NDSM Treehouse Gallery, waar ze in samenwerking met een muzikaal collectief haar kunst vertoond.
Risja mailt: “Dat is meteen een voornemen voor het komende jaar: om kunst en muziek en gedichten met elkaar te verbinden. Want dat is een nieuwe passie van me: het schrijven van korte verhalen en gedichten. Verder ben ik druk met mijn tentoonstelling in Galerie de Zeemeermin in Steyl, die opent in maart. Gelukkig gaat het met mijn gezondheid ook de goede kant op. Ik ben nog lang niet beter, maar met kleine stapjes loop ik langzaam naar een gezond lichaam.”

Bekijk de gehele Expo van Risja Steeghs hier.

Buurman-heeft-u-een-kopje-suiker

Djojo & Versteeg
The Ferocious Sovereign
2014

Danny Djojosoedarmo (Dordrecht, 1993) is make-up artist en stylist. Rik Versteeg (Drunen, 1990) studeerde in 2013 af aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam, in de richting Fotografie. In de zomer van 2012 kregen ze een relatie. Sinds vorig jaar werken ze samen: “Door samen te werken kunnen we onze individuele skills versterken en zo een eigen wereld scheppen die zowel realiteit als fictie toont.”
Over hun werk: “De basis voor de fotoserie The Appearance of the Subconcious Mind, waarvan u hieronder een selectie ziet, is gebaseerd op de aardse elementen. In de oudheid werd er aanzienlijk veel aandacht besteed aan het begrijpen van de elementen, omdat deze werden beschouwd als de bouwstenen van het universum. Velen geloofden dat deze bouwstenen ook deel uitmaakten van hun eigen innerlijke zelf. Wijze mannen zagen zichzelf in die tijd dan ook als een weerspiegeling van het universum. Ze bestudeerden de sterren en de natuur, en gebruikten de verkregen informatie als een methode om hun schepper en zichzelf beter te begrijpen.
Ieder van ons leeft nu midden in de natuur, zelfs zij die in steden en dorpen wonen, en velen van ons vinden rust als zij wandelen door de natuur of langs de kust. Echter nemen maar weinig mensen de moeite om de natuur daadwerkelijk te bestuderen. Als wij de zorg nemen om eerdergenoemde oude overtuigingen te volgen, zouden wij kunnen zien dat de natuur zélf de sleutel zou kunnen zijn tot innerlijke kennis en onze eigen natuur, en de rol die wij (individuen) spelen in het grote Kosmische Plan.”

De gehele Expo van Djojo & Versteeg vindt u hier.

DV-The-Ferocious-Sovereign

Joyce Overheul
DPRK
2014

Kunstenares Joyce Overheul (25) uit Nijmegen kreeg bij hoge uitzondering toestemming om te filmen in Noord-Korea. Zelf vertelde ze daarover op onze website: ” Ik ben afgelopen augustus afgereisd naar Noord-Korea om te zien hoe het Noord-Koreaanse ideaalbeeld eruit ziet. Is het echt zo erg als Westerse media ons graag willen laten geloven? Tegelijkertijd denkt de Noord-Koreaanse overheid daar natuurlijk heel anders over, en presenteert het land zich als de ideale samenleving. Daar wringt iets, en dat zie je terug in de beelden die ik daar geschoten heb. De film is zelf onderdeel geworden van een veel grotere installatie, waarin ik ook via audio-opnamen omschrijf wat ik bijvoorbeeld niet mocht fotograferen of filmen terwijl ik in Noord-Korea was.”
Joyce mailt: “In de periode dat mijn werk op jullie website verscheen, was het ook te zien op de tentoonstelling Urban Paradise in Utrecht. Ik hoorde vaak mensen bij mijn werk zeggen: ‘Oh, dit project, daar had ik op internet al wat over gezien, op de website van HP/De Tijd.” Of die mensen juist ook door de aandacht die jullie aan mijn werk en de expositie hebben gegeven naar de expositie zijn komen kijken durf ik niet te zeggen, maar het was in ieder geval wel heel leuk om te horen.”

De gehele Expo van Joyce Overheul is hier te bekijken.

Ben je zelf een jonge kunstenaar, student of pas afgestudeerd, en heb je tien kunstwerken die je in HP/De Tijd Expo wilt tonen? Neem dan contact met ons op.