Spring naar de content

Opera en kinderen: een goede combinatie?

Operazangers die met kinderen praten over podiumangst, goede ademhaling en het belang van de juiste woorden kiezen. Nee, dit is geen klassieke school in Wenen, maar een openbare school in een volksbuurt in Chicago, waar momenteel een project gaande is om kinderen met opera in aanraking te brengen. Zijn kinderen en opera een goede combinatie?

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Sjoerd Hartholt

Veel Amerikaanse tieners komen momenteel voor het eerst in aanraking met opera dankzij een van de vele projecten in de Verenigde Staten die de populariteit van oude kunstvormen nieuw leven in moeten blazen. In de VS zijn de afgelopen jaren veel belangrijke ‘operabedrijven’ ermee opgehouden, zoals de New York City Opera en Baltimore Opera Company. Die trend is ook in Europa waarneembaar, mede door bezuinigingen op de cultuursector. Het percentage jonge mensen dat een opera heeft gezien in zijn leven wordt dan ook steeds kleiner, schrijft Reuters. In 2012 zag slechts 1,8 procent van de Amerikaanse tieners een opera, terwijl dat in 2002 nog 3,2 procent was.

Opera heeft het in de Verenigde Staten nog moeilijker dan in Europa, mede door de buitenlandse taal en de dure tickets is het imagoprobleem van opera bij jongeren groot. “De lengte van de stukken, het idee dat het saai is en dat er alleen maar oude mensen naar opera komen kijken draagt daar niet aan bij”, aldus een manager van operabedrijf Lyric Unlimited. Toch treurt hij niet, want de thema’s in de opera zijn goed te verkopen aan jongeren. “De intensiteit waarmee je verliefd wordt als jongere is eigenlijk zeer ‘opera-achtig’. Tieners kunnen echt iets met deze verhalen en zien zichzelf er in terug. Opera staat niet ver af van bijvoorbeeld de Twilight-wereld.” (de razend populaire blockbuster over vampiers, SH.)

De opera-campagne in de Verenigde Staten behelst meer dan het attent maken van jongeren op opera, ook worden er fikse kortingen gegeven op kaartjes en de mogelijkheid om opera-sterren te ontmoeten.

Of het wel zo verstandig is om kinderen opera te laten beoefenen, is maar de vraag. In het Uur van de Wolf werd in 2009 een documentaire vertoond, The Family Pondman, met een gezin met vijf getalenteerde kinderen, die onder de strenge leiding van hun vader opera repeteren en ook optreden. Daarin krijgt de vader te horen van een Weense talentscout dat het zware repertoire gevaarlijk is voor onvolgroeide stembanden.

Onderwerpen