Spring naar de content
bron: thiago

Help, de natte horeca verzuipt!

Onder aanvoering van marktleider Heineken blijven de grote bierbrouwers bepalen welk pilsmerk waar wordt getapt. Café-uitbaters en hun gasten zijn de dupe, alle liberaliseringen en mooie beloftes ten spijt. Waarom de ‘natte horeca’ het hoofd ternauwernood boven water houdt.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Jan Smit

Caféhouder Henk Westbroek had het medio 2013 even ‘he-le-maaaal’ gehad met Bavaria, zijn bierleverancier. De bekende zanger, presentator en politicus ging de Brabantse bierbrouwerij slopen, verkondigde hij in alle media. Westbroek eiste extra korting op de bierprijs. Stairway to Heaven, zijn aan de Utrechtse Mariaplaats gevestigde drink-, dans- en eetcafé, had zwaar te lijden onder de crisis en de slechte bereikbaarheid door de vele werkzaamheden in de binnenstad. Hij vond dat Bavaria hem tegemoet moest komen. Stairway zit in een pand van Bavaria en mag daardoor op de tap alleen dit pilsmerk schenken. Dat gebeurt, in grote hoeveelheden: zo’n 600 hectoliter (60.000 liter) per jaar. Daarmee is het etablissement grootafnemer.

Bavaria wilde niet aan die eis voldoen, althans niet op papier. “Denk maar niet dat je Bavaria aankunt,” zou de brouwer Westbroek hebben laten weten, aldus de zanger en café-uitbater. Voor Westbroek was dit de bekende druppel. Hij zocht en kreeg publiciteit. Daarin trok hij volop van leer tegen Bavaria en de andere brouwers, die hij betichtte van ‘bijna crimineel gedrag’ en ‘kartelvorming’. Ook wilde hij een debat organiseren om de landelijke politiek te mobiliseren en zo voor eens en altijd een eind maken aan de ‘wurgcontracten’ die brouwers de horeca oplegden. SP-voorman Emile Roemer en Bavaria-topman Peer Swinkels zouden al hebben toegezegd daarbij aanwezig te zijn.

Paywall

Wilt u dit artikel lezen? Word abonnee, vanaf slechts 5 euro per maand.

Lees onbeperkt premium artikelen met een digitaal abonnement.

Kies een lidmaatschap