Spring naar de content

De realiteit van het profvoetbal: Profit Counts

PSV is in tegenstelling tot de andere clubs uit de traditionele top 3 nog echt een regionale club als je het afmeet aan de herkomst van de fanschare. Waar Feyenoord en Ajax fans door het hele land hebben, komen de supporters van de Eindhovenaren voornamelijk uit de regio van de club. En daar wil PSV iets aan veranderen.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Tim Jansen

Tenminste, dat leid ik af uit het contract dat de Eindhovense club sloot met sportmarketingbureau Profit Counts. Een bedrijfsnaam die weinig aan de verbeelding over laat. Met Profit Counts wil PSV zich gaan richten op de (Zuid-)Limburgse markt. Het marketingbureau is opgericht door Edwin Sturtz en Patrick Vrijman, twee voormalige medewerkers van Roda JC die er bij de Limburgse club uit werden gebonjourd wegens ‘een verschil van inzicht’. Het duo wil nu namens PSV kapitaliseren op de degradatie van Roda JC en het ontbreken van een Limburgse club in de Eredivisie. Sturtz noemt het ‘jammer’ dat er geen profclub meer in Limburg is.

Gelukkig biedt dat wel kansen voor zijn bedrijf en PSV. “Ik weet dat vele sponsoren nog dit jaar Roda trouw blijven, maar promoveert de club niet dan wordt het een ander verhaal: de emotie wordt dan verruild voor de ratio. Juist daar ligt onze kracht als bedrijf”, aldus Sturtz tegenover Voetbal International. Je kunt het natrappen van je oude werkgever noemen, maar het is bovenal de kille realiteit van het profvoetbal. Profit Counts. De sportieve winst is ondergeschikt aan de financiële winst. De financiële resultaten kunnen weliswaar profiteren (dat ligt taalkundig dan ook dichtbij profit) van sportief succes. Een succesvolle ploeg heeft meer fans en derhalve meer inkomsten.

“Support your local”, is een populaire kreet onder nostalgische voetbalfans. Voor velen is dit alleen een steeds minder aantrekkelijk alternatief in een tijd waarin geld het voetbal domineert. Geld is succes. Als sponsors de ratio laten prevaleren over emotie dan trekken zij naar de plekken waar zij de meeste zichtbaarheid (exposure in modern marketingjargon) krijgen. Dit betekent je bedrijfsnaam verbinden aan grote clubs. In Groningen kozen sponsoren steeds vaker voor FC Groningen dan voor het immer zieltogende en uiteindelijk failliete Veendam. In de regio Amsterdam is of was het voor clubs als Telstar en Haarlem geen doen om met Ajax te concurreren. Kleine clubs moeten het hebben van suikerooms die van de club houden en wat minder geven om de bekendheid van hun eigen bedrijfsnaam. Zoals RKC meermaals in leven is gehouden door keukenboer Ben Mandemakers. Simpel gezegd wil je zowel in je personeels- als sponsorbestand mensen met een clubhart die sportieve winst belangrijker vinden dan het maken van Profit.