Spring naar de content

De religieuze glossy: na de ‘Jezus!’ nu ook de ‘Mohammed’

Bijna twee weken geleden verscheen het eenmalige glossytijdschrift Jezus! (dat uitroepteken is onderdeel van de titel) in de winkel. De Mohammed, eveneens eenmalig, volgt in juni. Zoals de naam al doet vermoeden, gaat het tijdschrift over de islamitische profeet. Die heeft volgens initiatiefnemer De Moslimkrant ‘zijn reputatie niet mee’.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Annelies Beltman

Komende zomer, tijdens de ramadan, verschijnt de Mohammed. Hoofdredacteur Brahim Bourzik wil minstens 15.000 exemplaren laten drukken. Dat is een stuk minder dan de oplage van Jezus!, daarvan werden er 80.000 gedrukt. Er bestaan ‘aanhoudende misvattingen en minimale kennis’ over de profeet, aldus De Moslimkrant. Hoog tijd om daar iets aan te doen.

De glossy moet sexy worden, zoals Mohammed zelf. Pardon? Er zijn veel dingen die met de islam en zijn hoogste profeet kunnen worden samengebracht, maar sexy? “Mohammed was een sexy man. Hij had zeker negen vrouwen. Om die tevreden te kunnen stellen, moet je wel verdomd sexy zijn. Hij was geniaal. Hij was een geestelijk leider, een huisvader, alles in een. Ik denk dat George Clooney jaloers op hem zou zijn”, zegt Bourzik tegen Het Parool.

Behalve een sexy uitstraling en de verhalen over Mohammed, staan in de glossy ook recepten ‘uit het leven van de Profeet gegrepen’. Tegen nrc.next vertelt Bourzik dat het enige wat men meekrijgt over de islam het negatieve is, de aanslagen van moslimterroristen, bijvoorbeeld. “Dat is echt zonde. Mohammed, de boodschapper van Allah, was een liefdevol persoon. Nederlanders weten te weinig af van zijn leven en daarmee bedoel ik vooral de moslims zelf.”

Een bekende figuur centraal stellen in een eigen tijdschrift, zoals Linda de Mol daar in Nederland ooit mee begon, is niets nieuws. Een religieuze figuur daarentegen wel. Is dit dan een nieuwe trend? Welke titels volgen er na de Jezus! en de Mohammed?

Bourzik stelt dat het concept niet uit de lucht is gegrepen, hij liep al een jaar met het idee rond. Na de gebeurtenissen rondom Charlie Hebdo kwam het project in een stroomversnelling terecht. “We moeten onze kinderen bewapenen met kennis over de islam. Als ze dan zo’n ronselaar tegenkomen die hen voor IS naar Syrië wil lokken, kunnen ze hem vertellen dat Mohammed de profeet van barmhartigheid en menselijkheid is.” En ja, in de glossy is ook ruimte voor kritische Mohammedcartoons. “Maar ze moeten niet kwetsend zijn.”

De Jezus! is in ieder geval positief ontvangen. Of de Mohammed hetzelfde lot toekomt zal de tijd moeten leren.

Onderwerpen