Spring naar de content

Vijf (mogelijke) redenen om in 2020 een Apple-car te kopen

Apple-adepten en gadgetfreaks opgelet. Het gerucht was er al even, maar het lijkt erop dat de langverwachte Apple-auto daadwerkelijk in de maak is. Een anonieme bron binnen het bedrijf vertelde aan het Amerikaanse medium Bloomberg Business dat Apple Inc. de eerste auto al in 2020 op de markt zal proberen te brengen.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Paul Geraedts

Stukje bij beetje worden de nevelen waarin dit ambitieuze plan gehuld is minder dicht. Er is nog geen concreet ontwerp bekend, maar het is desalniettemin een interessant idee. Wat de Apple-auto begerenswaardig maakt? Hieronder leest u vijf redenen om er in de nabije toekomst een aan te schaffen.

1. Apple means business
U kunt van Apple vinden wat u wilt, maar wat de bedrijfsleiding in haar hoofd haalt, wordt grondig aangepakt. En ook dit project neemt langzaam ambitieuze vormen aan. In de ontwikkeling van het elektronisch aangedreven vehikel concurreert Apple met onder andere General Motors en het Nederlandse Tesla Motors, een grote speler en innovator op het gebied van elektrische motoren.

De CEO van Tesla, Elon Musk, zei onlangs dat Apple zijn werknemers wegkaapt met bedragen van een kwart miljoen dollar als signing bonus, en salarisverhogingen van zo’n zestig procent. En ook de medewerkers van accumaker A123 Systems zijn niet veilig voor de honger naar kennis van Apple.

Hoewel deze strategie volgens Musk nog niet heel succesvol is, is het wel duidelijk waar Apple de mosterd probeert te halen, en dat Apple is zijn daarin te investeren. Volgens de New York Times is er een team van 200 mensen bezig met de ontwikkeling van de auto.

2. Batterijverbruik
Terwijl de verschillende apparaten van Apple bij veelvuldig gebruik dagelijks aan het elektrisch infuus moeten, belooft Apple in de auto een accu die ietwat langer meegaat. Toegegeven: een lege iPhone is natuurlijk minder desastreus dan een accu die midden op een drukke A2 ermee ophoudt. Maar hopelijk zal het zo’n vaart niet lopen.

Want als we mogen uitgaan van de belangrijkste doelstellingen van Tesla en General Motors, is de prognose dat zij beiden voor 2017 een elektronische auto op de markt zullen zetten die zo’n driehonderd kilometer (200 miles) op een volle accu kan rijden. En als Apple een beetje met de grote jongens wil meespelen, dan zullen ze hier toch een voorbeeld aan moeten nemen.

3. Design
Dit is natuurlijk een subjectieve kwestie en over smaak valt niet te twisten. Het is daarbij nog veel te vroeg om te speculeren over het uiterlijk van de Apple-bolide. Echter valt niet te ontkennen dat het bedrijf veel aandacht besteedt aan het uiterlijk van haar producten. In ieder geval is het te hopen dat het uiteindelijke model niet lijkt op de zelfrijdende bolide van concurrent Google, die in mei vorig jaar een soort mislukte skilift presenteerde.

4. Alles verbonden
Een jaar geleden onthulde Apple al haar eigen softwaresysteem, Apple Carplay geheten, dat in de toekomst ingebouwd kan worden in haar automobielen. Het systeem werkt naadloos samen met al uw Apple-apparaten, die u vervolgens kunt bedienen zonder de handen van het stuur te halen. Wel zo veilig.

5. Het is een Apple (al is dat ook een reden om het niét te doen)
Er zullen evenzoveel tegenstanders van Apple zijn, als Apple-fielen en Jobs-adepten. Volgens velen zijn de i-producten van een te hoge prijs en veelal op onethische wijze geproduceerd. Ook de Apple-car zal de nodige tegenstand te verwerken krijgen, wanneer deze rond 2020 van de lopende band rolt.

Echter staat dat laatste nog lang niet vast. Want hoewel de geruchtenmolen steeds harder draait, houdt het bedrijf een stevige slag om de arm. Als de resultaten tegenvallen kan Apple immers altijd nog de stekker uit haar eigen elektrische auto trekken.

 

Onderwerpen