Spring naar de content

Mobilegeddon: Google toont spierballen – ook aan Europa

Vandaag laat Google zien wie de werkelijke macht heeft op het internet. Het bedrijf verandert zijn zoekalgoritme zodat websites die zijn geoptimaliseerd voor mobiel gebruik hoger in de zoekresultaten verschijnen, en sites die dat niet zijn dus automatisch lager. Naar verwachting zullen miljoenen bedrijven de dupe worden van deze maatregel.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Geert Poorthuis

Naar schatting tussen de 50 en 60 procent van alle zoekacties wordt vandaag de dag uitgevoerd via een smartphone of tablet, en dat vraagt om een gebruiksvriendelijker lijstje zoekresultaten voor de mobiele gebruiker. Websites die in een klein schermpje passen, met leesbare lettergrootten en makkelijk aan te klikken weblinks, krijgen vanaf heden voorrang bij Google.

Naar verwachting zal dit grote gevolgen hebben voor de webmasters die verzuimd hebben hun sites ‘mobile proof’ te maken. Zij verliezen vanaf deze week mogelijk een hoop bezoekersaantallen en dus geld. Verontruste insiders spreken al over een ‘Mobilegeddon’, een grote ramp als gevolg van de opkomst van de mobiele zoekmarkt.

Google kondigde de veranderingen al twee maanden geleden aan, en stelt dat het op het internet tegenwoordig niet alleen meer om de inhoud gaat, maar ook om de gebruikerservaring. Met andere woorden: alleen de informatie aanbieden is niet meer genoeg, de maker van een website moet ervoor zorgen dat de eindgebruiker die informatie ook helder en snel kan vinden, ongeacht het platform waar hij of zij gebruik van maakt.

Het is opmerkelijk dat Google op de eigen website een wel heel pregnant voorbeeld van een site die ongeschikt is: de site van het Europees Parlement blijkt op alle punten niet te voldoen aan de nieuwe eisen van Google. Vorige week besloot de Europese Commissie een zaak tegen Google te beginnen omdat de eigen webdiensten hoger in de zoekresultaten verschijnen. Dit vermeende machtsmisbruik zou weleens een miljardenboete tot gevolg kunnen hebben.

Google heeft een duidelijke boodschap afgegeven: zonder (medewerking van) de zoekgigant zou het internet een heel andere plek zijn. De spierballen zijn getoond.

Onderwerpen