Spring naar de content

Dit is de nieuwe yup: de mup

De yuppen waren het helemaal, gedurende de eighties en nineties (en misschien nog wel de eerste jaren van de zero’s). Met deze afkorting voor Young Urban Professionals wordt de generatie van jonge en succesvolle stadsbewoners bedoeld, die een goedbetaalde (kantoor)baan hebben en bij voorkeur een mooie auto – of op z’n minst een hippe bakfiets – voor de deur van hun Amsterdamse grachtenpand.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Carlijn Teeven

Maar met het toeslaan van de economische crisis raakte de term ‘yup’ wat naar de achtergrond. Je moest blij zijn met een baan, en áls je al een contract wist binnen te slepen, kon je een hypotheek de eerste jaren wel op je buik schrijven – laat staan voor eerdergenoemd grachtenpand. Nu de ergste economische malaise achter de rug lijkt en jongeren weer openlijk succesvol ‘mogen’ zijn, komen de yuppen terug, zo signaleert de Amerikaanse schrijfster Michelle Miller. Maar dit keer wel in een nieuw, moderner jasje.

Miller introduceert in haar nieuwe boek The Underwriting de term ‘muppies’: een samenvoeging van ‘millenial’ en ‘yuppies’. In een blog op de Huffington Post geeft ze alvast een voorproefje.

Ze omschrijft een ‘muppie’ als een vrouw tussen de 22 en 35 jaar oud, die één uur per dag besteedt aan het lezen of schrijven van blogs, dertig minuten aan online shoppen, veertig minuten aan het zoeken naar een nieuwe baan en in totaal een uur aan het bedenken wat ze die dag zal eten, waar haar volgende vakantie naartoe gaat en in hoeverre haar huidige baan zonde is van haar talent. “Ze zal op korte termijn weggaan bij het bedrijf en overstappen naar een hippe start-up, die wordt gerund door iemand onder de veertig, maar neemt wel eerst een maand vrij om te gaan reizen en zichzelf te vinden”, aldus Miller.

“Net zoals de ‘yuppies’ destijds, worden de ‘muppies’ van vandaag gedreven door idealen van succes, status, macht en doen wat ‘belangrijk’ (lees: ‘cool’) is.” Anti-muppies zullen de subcultuur omschrijven als een groep van zelfingenomen, luie hoogopgeleiden, aldus Miller: “Ze hebben een goede opleiding gevolgd en het zijn sociale en uitgesproken personen. Ze doen werk dat ze leuk vinden, ze zijn zelfstandig en verslaafd aan sociale netwerken. Hun grootste verslaving is sport en gezond eten.”

“Een leven zonder technologische snufjes kennen ze niet. Ze groeiden op met de cd, mp3 en de Playstation, zitten vastgeplakt aan hun smartphone en Twitter is hun informatiebron. Ze zijn hoogopgeleid, spreken twee of drie talen, hebben in het buitenland gestudeerd en hun CV aangevuld met allerlei cursussen of extra masters.”

Als we Miller mogen geloven, heeft de hipster z’n beste tijd gehad en is de ‘mup’ dus dé nieuwe subcultuur. Het zal ons benieuwen.

Onderwerpen