Spring naar de content

Tolheffing op de Duitse autobahn nabij

Tolheffing op de Duitse autobahn is nabij. De Bondsraad (de Duitse Eerste Kamer) heeft ingestemd met de plannen van verkeersminister Alexander Dobrindt. Eerder dit jaar ging de Bondsdag, de Tweede Kamer, al akkoord. Vooral buitenlandse automobilisten zullen door de heffing worden geraakt. Alleen Brussel kan de maatregel nog dwarsbomen. Verwacht wordt dat de Europese Commissie officieel onderzoek gaat doen naar heffing.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Sebas Bouquet

De tolheffing op de autobahn moet per 1 januari 2016 ingaan. Met de plannen denkt Alexander Dobrindt van het CDU (Christelijk-Sociale Unie) 513 miljoen euro per jaar binnen te halen. Ook de Duitsers zelf moeten in principe met ingang van 2016 een bijdrage betalen, maar dat wordt gecompenseerd door een verlaging van de motorrijtuigenbelasting.

Als de plannen werkelijkheid worden, gaat Duitsland met vignetten werken. Er kan gekozen worden tussen een tiendagenvignet, een tweemaandenvignet en een jaarvignet. Een tiendagenvignet gaat tussen de 5 en 15 euro kosten, afhankelijk van hoe vervuilend de auto is. Een maandvignet zal tussen de 16 tot 30 euro zijn en een jaarvignet gemiddeld 74 euro. Een overtreding van de wet zal de weggebruiker niet in de koude kleren gaan zetten: een boete bedraagt een boete 150 euro, plus de kosten van een jaarvignet. Bij herhaling kost de boete 260 euro.

Nederland
De compensatieregeling die de Duitser moet beschermen tegen de tolheffing, zou weleens een schop tegen zere been van Brussel kunnen zijn. Duitse automobilisten worden gecompenseerd, en daarmee is het buitenlands verkeer benadeeld, hetgeen mogelijk in strijd is met de Europese regels. Verwacht wordt dat de Europese Commissie bezwaar aantekent, waarna een zaak bij het Europese Hof van Justitie volgt. Nederland heeft al aangekondigd naar de Europese rechter te stappen.