Tesla-batterij: nieuwe must-have of grote miskoop?

Tesla stelde op 30 april de Tesla Powerwall voor, een futuristisch vormgegeven batterij voor thuisgebruik. Eind deze zomer komt de accu op de markt, maar of het een stormloop zal zijn, valt nog af te wachten.

De accu zal dienen als opslagplaats voor energie uit zonnepanelen of netstroom, en treedt in werking zodra de zon niet schijnt of een stroomuitval het land teistert. Tesla doelt op een wereldwijde verkoop van twee miljard stuks en zal voor deze massaproductie zelfs een gigantische fabriek optrekken in Nevada.

Opslag van energie
Met veel trots presenteerde CEO Elon Musk vorige week donderdag in Californië het allernieuwste product van Tesla. “We willen de manier van energieverbruik in de wereld drastisch veranderen”, aldus Musk. Hij had het over de Tesla Powerwall, een stationaire batterij, ontworpen voor huishoudelijk gebruik. De accu komt in een versie van 7 of 10 kilowattuur, weegt een flinke 100 kilogram en heeft een prijskaartje van respectievelijk 2.670 of 3.115 euro.

De Powerwall is bovendien nog eens een streling voor het oog met het strakke, glimmende design, zoals we gewoon zijn van ontwerpen uit de stal van Tesla. Het is voor Tesla de eerste stap buiten de auto-industrie. De toekomst van de Powerwall ziet er volgens sommigen veelbelovend uit, want de voorspellingen luiden dat de batterij ons volledig onafhankelijk kan maken van de klassieke netstroom. Maar lopen we niet wat hard van stapel?

Onafhankelijk van het net?
De batterij dient in eerste instantie als aanvulling op energie uit zonnepanelen. Prof. dr. Noshin Omar, hoofd van het Battery Innovation Centre aan de Vrije Universiteit Brussel, verduidelijkt: “Als de zon schijnt, stockeert de batterij de energie die zonnepanelen produceren. Die energie kan dan gebruikt worden als het bewolkt is of ‘s avonds als de zon is ondergegaan.” Het lijkt met andere woorden dus inderdaad mogelijk om volledig onafhankelijk van het stroomnet te functioneren, zoals Tesla belooft.

Ook een tweede scenario, dat het stroomnet creatief gebruikt, wordt genoemd. ‘s Nachts, als het nachttarief van kracht is, kan de Powerwall de goedkopere energie opslaan. Als overdag dan weer het gewone tarief geldt, kan men overschakelen op de batterij. “Bij deze strategie heb ik toch zo mijn twijfels”, zegt Omar. “Het verschil tussen de twee tarieven is relatief klein. Daardoor is het op termijn niet haalbaar om er winst uit te halen.”

Foto via EOS

Een volwaardig huishouden runnen op enkel de Tesla-batterij, zonder een andere aanvulling van energie, is niet mogelijk. Een kleine rekensom: het gemiddelde gezin heeft een elektriciteitsverbruik van ongeveer tien kilowattuur per dag. Gemiddeld, want als de wasmachine en droogtrommel draaien en vrouwlief een halfuur haar kapsel staat te föhnen, zitten we al aan zes kilowattuur in totaal. Daar zijn verwarming, verlichting en koken niet eens bijgeteld. Omar: “We zullen nooit volledig op zo’n batterij kunnen leven. Alles hangt natuurlijk ook af van de grootte en de energiezuinigheid van het gezin, maar het eigenlijke doel van de batterij is om energiepieken op te vangen wanneer andere bronnen tekort schieten”.

De grote vraag blijft: is de investering van drieduizend euro het waard? Omar: “Ik heb er mijn twijfels bij. Tesla biedt een garantie van tien jaar, maar uit studies weten we dat de levensduur van lithium-ionbatterijen voor dergelijke toepassingen ongeveer twintig jaar moet zijn. Ook omschrijft het bedrijf nergens hoeveel cycli van opladen en ontladen de batterij aankan. Gaat het over duizend, tweeduizend of drieduizend cycli?” Toch zijn de toekomstperspectieven voor zulke vormen van duurzame energie veelbelovend. “Op grote schaal biedt dergelijke batterijtechnologie veel mogelijkheden voor in het huishouden”, zegt Omar. “De kostprijs van de Powerwall is eveneens afhankelijk van de massaproductie, dus deze zal wel degelijk dalen onder het getal dat Tesla nu noemt. Ik geloof alleszins sterk in de lithium-ion-technologie voor huishoudelijke toepassingen.”

Reageer op artikel:
Tesla-batterij: nieuwe must-have of grote miskoop?
Sluiten