Wat de 3D-printer kan betekenen voor de beeldenstorm van IS

Kevin van Vliet 27 mei 2015 Cultuur

Sjiitische moskeeën, Bijbelse tombes, overblijfselen van het Mongoolse Rijk, Assyrische kunst, en recent de Syrische ruïnestad Palmyra – bewapend met sloophamers en bulldozers trekken de strijders van terreurbeweging Islamitische Staat door Irak en Syrië om alles te vernietigen wat hen niet aan staat. En dat is nogal veel.

Nadat Nimrud, de tweede hoofdstad van het oude Assyrische Rijk, en de archeologische locatie Hatra in Irak in handen van de IS-extremisten vielen, werden ze naar verluidt met de grond gelijk gemaakt. Beide locaties stonden op UNESCO Werelderfgoedlijst, en directeur-generaal Irina Bokova sprak er schande van. Ze riep Unite4Heritage in het leven, een denktank waarbij archeologen, historici en academici worden geacht een oplossing te bieden voor deze systematische vernietiging van eeuwenoud cultureel erfgoed.

Voorkomen is beter dan genezen, maar Morehshin Allahyari, een Iraanse kunstenares en activiste, besloot de hedendaagse technologie in te zetten om alle gesneuvelde kunst uit voorbij beschavingen nieuw leven in te blazen. In de eerste fase van haar project – Material Speculation: ISIS – herstelt ze de vernietigde kunst en architectuur digitaal door grondig onderzoek.

Allahyari is niet de enige aanjager van deze digitale wederopbouw. Project Mosul is een initiatief waarbij door middel van crowd-sourcing (‘U levert een foto van uw vakantie in Palmyra, wij herbouwen de stad in de computer’) ontwerpen worden samengesteld die bij wijze van spreken zo de 3D-printer uit kunnen rollen.

Hectares aan ruïnes uit de 3D-printer laten rollen, is een monsterklus, maar Morehshin Allahyari wist al wel een aantal artefacten na te maken met de 3D-printer, namelijk twee beelden uit Hatra en Nineveh. Beide Iraakse steden vielen eerder dit jaar ten prooi aan IS. De beelden die Allahyari nabootste zijn niet van aardewerk, maar van kunststofhars en plastic. Alle data (verzameld bij onder meer het British Museum tot Iraakse en Iraanse archeologen en historici) zullen goed worden opgeborgen, als tijdcapsules bestemd voor volgende generaties.

Maar, om al deze oude kunst te herstellen, is er kunststof nodig, gemaakt van aardolie. En ook die aardoliereserves worden bedreigd door islamisten van IS.

3

2

beeldasd

Beeld: Morehshin Allahyari

Reageer op artikel:
Wat de 3D-printer kan betekenen voor de beeldenstorm van IS
Sluiten