Zestig jaar file: van 268.000 auto’s naar 8 miljoen

Sebas Bouquet 29 mei 2015 Leven

Een fascinerend fenomeen, dat was de eerste geregistreerde file op 29 mei 1955. Vandaag precies zestig jaar terug was het Eerste Pinksterdag, en hoewel er toen slechts 268.000 auto’s in Nederland op de weg reden, was het genoeg voor de allereerste officiële file bij knooppunt Oudenrijn, Utrecht.

Rijendik moet het volk hebben staan kijken, als we de foto’s mogen geloven. Tegenliggers zouden hun auto zelfs langs de kant van de weg hebben geparkeerd om de file te bekijken. De rijen aan stilstaande auto’s ontstaan op die Eerste Pinksterdag van 1955 door Nederlandse gezinnen die massaal vanuit de Randstad naar de Veluwe trekken. Vanuit de tegenovergestelde richting komen Duitse toeristen onze bollenvelden bekijken. De rotonde bij knooppunt Oudenrijn kan de 50.000 auto’s niet aan, en de eerste file is een feit. Het verschil met nu: niemand werd chagrijnig. Het was juist modern om in de file te staan; dan hoorde je er echt bij.

1925
De file in 1955 leek een unicum, maar was dat ook echt zo? In de jaren twintig van de twintigste eeuw zouden er wel meer verkeersopstoppingen zijn geweest in Nederland. Zo zouden de wegen in de Achterhoek in 1925 al eens flink zijn vastgelopen, doordat een half miljoen ramptoeristen naar Borculo trokken, dat door een zware storm was getroffen. Hoe dan ook: deze opstoppingen in de jaren twintig van de vorige eeuw werden niet als een file geregistreerd. Anno 2015 rijden er overigens acht miljoen auto’s met een Nederlands kenteken rond. Sporadisch een filevrije dag is het gevolg. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) toonde onlangs middels een overzicht aan hoe de groei van auto’s in Nederland in de loop der jaren toenam.

Reageer op artikel:
Zestig jaar file: van 268.000 auto’s naar 8 miljoen
Sluiten