Boeklancering Beautiful Holland: met de premier, zonder draaiorgel (**)
Wekelijks gaat Thom Goderie op expeditie in de natuurlijke habitat van de Nederlandse socialite, en onderwerpt hij premières, vernissages en andere feestelijkheden aan een smakelijke analyse. Deze week: de presentatie van Beautiful Holland.
Nederland is een souvenir rijker. Of eigenlijk, onze toeristen zijn een Hollands souvenir rijker. Beautiful Holland, van uitgever Gerard Lakwijk, werd maandag gepresenteerd. 288 pagina’s – met foto’s. En je weet dat het verschilt van ieder ander prentenboek als de minister-president himself aanwezig is bij de presentatie, nota bene in het Grand Hotel Amrâth Kurhaus Scheveningen. Beautiful Holland is verkrijgbaar in tien talen. “Beloofd, niet in het Grieks,” grapte Frits Huffnagel, ook weer van de partij.
De directeur van NBTC Holland Marketing, Jos Vraken, reikte het eerste exemplaar uit aan de premier. Rutte: “Kom Jos. Wijzen in het boek en lachen voor de foto, dat heb ik van Hans Wiegel geleerd.” Hierna werd het eerste Chinese exemplaar door de premier overhandigd aan ambassadeur Xu Chen.
Dat alle citymarketeers en Oranjepromotors aanwezig zijn, is zeldzaam. En niet helemaal vrijwillig, legt CEO Amsterdam Marketing Frans van der Avert uit: “Frits (Huffnagel) is de godfather van Iamsterdam (de inmiddels wereldberoemde roodwitte letters – TG) als hij je belt moet je wel luisteren anders loopt het met je net zo af als figuren in de gelijknamige film.”
Amsterdam is populair, weten we. In 2014: ruim vijf miljoen toeristen. De buren zijn jaloers. Zo stellen de burgemeesters van Noordwijk en Zandvoort zich voor als de Mayor of Amsterdam Beach. En Annemarie Jorritsma profileert zich naar verluidt op handelsmissies weleens als Vice Mayor of Amsterdam. Foei, foei.
Mark Rutte: “Dit boek laat alles zien wat ik uitdraag op handelsmissies.” Van Hollandse schildermeesters tot dj Armin van Buuren – iedereen op wie ooit trots hebben mogen zijn staat erin.
Die culturele diversiteit werd nog eens extra benadrukt bij de borrel achteraf. Van bitterballen tot haring, het was er allemaal. Al kreeg de premier er weinig van mee. Na vijftig selfies scheurde hij terug naar het Haagse. Hij moest de Griekse toeristenstroom naar Nederland redden.
Eindoordeel:
Een geslaagd stukje country marketing van Gerard Lakwijk, en een warm welkom van hem en zus Claudia. Nou ja, warm: iets aan de formele kant. De volgende keer graag een volkszanger of draaiorgel. En een oranje tompoes.