Spring naar de content

Boeklancering Beautiful Holland: met de premier, zonder draaiorgel (**)

Wekelijks gaat Thom Goderie op expeditie in de natuurlijke habitat van de Nederlandse socialite, en onderwerpt hij premières, vernissages en andere feestelijkheden aan een smakelijke analyse. Deze week: de presentatie van Beautiful Holland.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Thom Goderie

Nederland is een souvenir rijker. Of eigenlijk, onze toeristen zijn een Hollands souvenir rijker. Beautiful Holland, van uitgever Gerard Lakwijk, werd maandag gepresenteerd. 288 pagina’s – met foto’s. En je weet dat het verschilt van ieder ander prentenboek als de minister-president himself aanwezig is bij de presentatie, nota bene in het Grand Hotel Amrâth Kurhaus Scheveningen. Beautiful Holland is verkrijgbaar in tien talen. “Beloofd, niet in het Grieks,” grapte Frits Huffnagel, ook weer van de partij.

Mede directeur boek Ron Huisman & Citymarketingmanager DH Ernst van den Berg
Ron Huisman (l) en citymarketingmanager Ernst van den Berg

De directeur van NBTC Holland Marketing, Jos Vraken, reikte het eerste exemplaar uit aan de premier. Rutte: “Kom Jos. Wijzen in het boek en lachen voor de foto, dat heb ik van Hans Wiegel geleerd.” Hierna werd het eerste Chinese exemplaar door de premier overhandigd aan ambassadeur Xu Chen.

Dat alle citymarketeers en Oranjepromotors aanwezig zijn, is zeldzaam. En niet helemaal vrijwillig, legt CEO Amsterdam Marketing Frans van der Avert uit: “Frits (Huffnagel) is de godfather van Iamsterdam (de inmiddels wereldberoemde roodwitte letters – TG) als hij je belt moet je wel luisteren anders loopt het met je net zo af als figuren in de gelijknamige film.”

Tevreden! Frits Huffnagel & Claudia Lakwijk
Godfather Huffnagel (l) hier met de zus van maker Gerard Lakwijk, Claudia (r). (Gerard: “Toen ik 19 was kreeg ik van mijn ouders te horen dat ik nog een zusje kreeg. Ik wist niet eens dat ze het nog deden.”)

Amsterdam is populair, weten we. In 2014: ruim vijf miljoen toeristen. De buren zijn jaloers. Zo stellen de burgemeesters van Noordwijk en Zandvoort zich voor als de Mayor of Amsterdam Beach. En Annemarie Jorritsma profileert zich naar verluidt op handelsmissies weleens als Vice Mayor of Amsterdam. Foei, foei.

Gastvrij Nederland: VVV Directeur Kees van Wijk, Frans van der Avert & NBTC Jos Vranken (Vlnr.)
Gastvrij Nederland: VVV-directeur Kees van Wijk, Frans van der Avert & Jos Vranken (v.l.n.r.)

Mark Rutte: “Dit boek laat alles zien wat ik uitdraag op handelsmissies.” Van Hollandse schildermeesters tot dj Armin van Buuren – iedereen op wie ooit trots hebben mogen zijn staat erin.

Die culturele diversiteit werd nog eens extra benadrukt bij de borrel achteraf. Van bitterballen tot haring, het was er allemaal. Al kreeg de premier er weinig van mee. Na vijftig selfies scheurde hij terug naar het Haagse. Hij moest de Griekse toeristenstroom naar Nederland redden.

 

Eindoordeel:
Een geslaagd stukje country marketing van Gerard Lakwijk, en een warm welkom van hem en zus Claudia. Nou ja, warm: iets aan de formele kant. De volgende keer graag een volkszanger of draaiorgel. En een oranje tompoes.

tompoes2

 

Chinese KVK Jerry Zhang, Gerard & Claudia Lakwijk, Onze Premier en Chinese Ambasadeur Xu Chen (Vlnr.)
Wijzen in het boek, en lachen voor de foto!

Onderwerpen