Spring naar de content

Binnenkijken: een online én offline webshop vol design

Van een bezoekje aan het woonatelier tot gluren bij de buren – iedere week gaat HP/De Tijd op zoek naar opmerkelijk ontwerp en waardevol woonadvies. Deze week: de webshop Made, met binnenkort een showroom in Amsterdam.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Marleen Hogendoorn

Het begon allemaal met een passie voor design. Het design dat oprichters Ning Li, Chloe Macintosh en Jullien Callede echter tegenkwamen was ofwel niet hun smaak, ofwel te duur. Dan zorg je toch maar voor je eigen designcollectie? Zo gezegd, zo gedaan. Design platform Made werd vijf jaar geleden opgericht in Engeland. In korte tijd werd het uitgebreid naar Frankrijk, Italië, Nederland en Duitsland. “We willen toegankelijk zijn en mooi en betaalbaar design aanbieden”, vertelt Damien Poelhekke van Made. “We zitten zo’n 50 procent lager qua prijs omdat we niet met tussenpersonen en bijhorende marges werken, geen opslagkosten hebben en direct van de designer naar de klant leveren. En dat werkt, want we hebben ruim twee miljoen unieke bezoekers per maand en 110 duizend klanten.”

Woontrends en innovaties
Het assortiment bestaat uit 1400 producten, van lampen tot banken, van woonaccessoires tot tafels en van kasten tot tuinmeubilair. Made werkt met meer dan 50 ontwerpers uit meer dan 10 landen. Er zijn wekelijks twee nieuwe collecties. “Zo kunnen we op de laatste woontrends en innovaties inspelen. De stijlen van dit moment zijn ‘Hazy shades’, dus zachte pasteltinten, transparante materialen en vervaagde fotografie. De tweede trend is ‘Memphis’ met felle kleuren en vormen uit de jaren ’80.”

De vintage Chicago lamp is een bestseller van Made.
De vintage Chicago lamp is een bestseller van Made.

Hoewel de business zich alleen op online richt, bestaat er ook een offline shop. “In Engeland hebben we drie showrooms, twee in Londen en een in Leeds. Een bank van 2000 euro wil je toch eerst wel even voelen en testen voordat je hem koopt. Bij een lamp van 200 euro is dat natuurlijk anders.” In de showrooms kan je fysiek niks kopen, alleen zien en uitproberen. De aankoop gaat via internet. Afgelopen juni was er in Amsterdam twee dagen lang een showroom. “Het liep goed. We gaan kijken of we er een vaste showroom van kunnen maken, daarvoor zijn we nog in gesprek met een derde partij.”

De Ritchie bankjes: Deens, jaren '50 maar door de regenboogknoopjes ook weer eigentijds
De Ritchie-bankjes: Deens, jaren ’50 maar door de regenboogknoopjes ook weer eigentijds

Nederlandse toppers
Per land zijn er verschillende bestsellers. In ons land is dat bijvoorbeeld de Ritchie-sofa, een zitbankje in Deense stijl. Je herkent er jaren ’50 elementen in, maar de regenboogknopen maken hem weer eigentijds. Ook de Chicago lamp doet het goed, het is een vintage lamp die zo van een Hollywood filmset lijkt af te komen. Wij Nederlanders hebben opbergruimte nodig, daarom wordt de Polygon kast ook goed verkocht. De retrokast is ontworpen door Luka Stepan, een designer die al verschillende prestigieuze prijzen heeft gewonnen. Made werkte vanaf het begin van zijn carrière samen met Stepan en andere ontwerpers. Zo bieden ze een platform voor jong en gevestigd talent.

De Polygon kast van ontwerper Luka Stepan
De Polygon kast van ontwerper Luka Stepan

Poelhekke merkt dat de klanten tussen de 30 en 45 jaar oud zijn, en voornamelijk vrouw. “Het zijn mensen die best wat willen uitgeven aan iets moois, aan uniek design. Twintigers gaan eerder naar de Ikea. Onze doelgroep is gesetteld en investeert in het huis. En tja, vrouwen maken meestal de beslissing als het over het interieur gaat.”