Spring naar de content

Max Verstappen en het naderende vertrek bij een losse-schroefjes-brigade

Een schroefje! Iemand had een schroefje in het motorblok laten vallen en nu kregen ze het er niet meer uit… Ik werd vrijdagochtend vroeg wakker met dit wereldschokkende nieuws, live uit Japan. Zoals ik eigenlijk al dit hele Formule I-seizoen alles wil weten over onze nieuwe held Max Verstappen, was dit schroefje het laatste in een lange rij onwaarschijnlijke mankementen.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Mark van den Heuvel

Wat voor een schroefje? In een sport die steeds meer gedomineerd wordt door de software aan boord, rolde Max niet zoals hij wilde rollen door een ‘verloren’ boutje en een nippeltje… Ergerlijk is nog te zwak uitgedrukt. Wat voor een bibberige mecaniciens lopen daar rond, in die Toro Rosso-stal van Max? Iets te diep in de sake gekeken misschien een avond eerder? Je verzint het toch niet, een schroefje laten vallen… Oeps! Sorry. En o ja, nu kan ik ’m niet meer vinden.

Totale controle?
Wat zal die monteur gezegd hebben, toen hij vrijdagavond laat nog even naar huis belde en z’n vrouw vroeg hoe de dag was verlopen. Totale controle hier, zal hij geantwoord hebben. Los van dat ene schroefje dan… Een schroefje? Wat voor een schroefje? Ja, lang verhaal… Maar ze hebben net een paar Oostenrijkse speurhonden ingevlogen dus alles komt goed… Al moesten ze de racewagen van Max omkeren en uitschudden, dat schroefje zou tevoorschijn komen.

Dit ene incident vat het seizoen van Max Verstappen tot nu toe trouwens uitstekend samen. Het hangt van irritaties en falende Renault-motoren aan elkaar. Het losse schroefje in het motorblok gooide de voorbereiding uiteindelijk niet helemaal overhoop. Althans, niet op vrijdag, maar wellicht wel op zaterdag, tijdens de tweede kwalificatie.

Verstappen lag keurig op koers en stevende af op een top acht-klassering toen alle elektronica het opeens begaf. Daardoor start Verstappen zondagochtend als vijftiende, waar een top 10-klassering binnen handbereik lag… Naar de oorzaak kon slechts gegist worden, maar wij wisten natuurlijk meteen: het gevallen schroefje…

Bewonderenswaardig kalm
Waar een gewone sterveling zo langzamerhand uit zijn vel zou springen over zoveel onkunde, daar bleef Verstappen opnieuw bewonderenswaardig kalm voor de camera’s van de BBC. Dit is nou al de zoveelste keer dat hij door pech wordt achtervolgd, concludeerde hij, maar wat kan hij er aan veranderen? Morgen weer een dag, zo sloot hij het mini-interview positief af. Als Max Verstappen iets geleerd heeft dit seizoen, dan is het voor- in plaats van achteruit kijken.

Het probleem van de jonge Max is dat hij in zijn hoofd een stuk sneller gaat, dan zijn gammele bolide in werkelijkheid kan. Desondanks blijft hij verbazen. Tijdens de tweede vrije training scheurde hij vrijdagmiddag nog naar de achtste tijd. Gerenommeerde coureurs als Alonso, Button, Hulkenberg en Massa achter zich latend. En dat met een los schroefje in zijn motorblok. Totdat zijn computer het een dag later begaf tijdens de eerste, officiële kwalificatie, alle elektronica uitviel en hij werd terug geworpen in het tussenklassement.

Bijna achttien
Hier is eigenlijk nog maar één conclusie mogelijk: Max moet weg bij die losseschroefjesbrigade van Toro Rosso. Contracten zijn er, ook in de Formule I, om afgekocht te worden. Dus is het heel gewaagd om te veronderstellen dat Max Verstappen bezig is aan zijn laatste seizoen in de renstal van Toro Rosso? Nee, zei teambaas Franz Tost tegen Sky Sports. “Max heeft nog een contract voor volgend seizoen. Daarnaast moeten mensen niet vergeten dat hij over een paar dagen nog maar achttien jaar wordt. Ik denk dat het nu beter is voor hem om bij een team als Toro Rosso te zitten, waar hij nog een jaar kan leren en kan worden klaargestoomd voor een stoeltje bij, hopelijk, Red Bull. Ik hoop dat Red Bull een goede power unit kan krijgen, waarmee zij weer voor kampioenschappen en wereldtitels kan meevechten, zodat Max daar straks om overwinningen en wereldtitels kan strijden.”

Tot u spreekt de vader als wens van de gedachte. Hoe mooi zou het zijn als Ferrari of Mercedes hem straks bevrijdt uit die faalhazenstal? Frans Tost heeft wel gelijk als hij zegt dat Max nog altijd maar zeventien jaar jong is. Volgende week woensdag wordt hij achttien jaar, dan kan hij eindelijk eens zijn rijbewijs gaan halen. Heeft iemand daar eigenlijk al eens bij stilgestaan, bij die examinator naast Max tijdens het afrijden? Je hoort hem zeggen: wel goed spiegelen jongen. En over je schouder kijken. Ook als je uitstapt… Als ik zijn examinator was, zou ik verder niet over dat schroefje beginnen.

Iedere maand ontleedt Mark van den Heuvel voor HP/De Tijd een sport. Deze maand: motorsport.