Spring naar de content

Hoe de laatste race van Verstappen eindigde in een anticlimax

Straf, een extra pitstop en geen WK-punten. Nee, de laatste race van het debuutjaar van ‘onze Max’ in Abu Dhabi was er niet een om over naar huis te schrijven. Nico Rosberg van Mercedes sluit het seizoen daarentegen wel vlammend af. Laten we ons dan maar focussen op het nieuwe seizoen.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Marleen Hogendoorn

Rosberg bleef zijn concullega en wereldkampioen Lewis Hamilton voor de derde keer op rij voor, dit keer met ruim acht seconden. De derde plek ging naar Kimi Kaikkonen van Ferrari.

Straf
Wat ging er mis bij Verstappen? Voorafgaand aan de race tweette de jonge coureur nog dat hij ‘to the max’ zou gaan na de teleurstellende vrije trainingen waar hij de twaalfde, dertiende en veertiende tijd reed. Zaterdag kwalificeerde hij zich als elfde en hoopte vanaf die plek binnen de top-tien te komen. Helaas, Verstappen maakte een remfout, moest een extra bandenstop maken en kreeg een tijdstraf voor foutief inhalen. Hij finishte als twaalfde. 

Na de finish maakte de wedstrijdjury bekend Verstappen te straffen door hem naar de zestiende plaats te zetten. In de slotfase negeerde de coureur van Toro Rosso namelijk de blauwe vlaggen en gaf een snellere coureur geen doorgang.

2015-11-29 15:05:51 epa05047185 Dutch Formula One driver Max Verstappen of Scuderia Toro Rosso and  German Formula One driver Sebastian Vettel (L) of Scuderia Ferrari in action during the Formula One Grand Prix of Abu Dhabi at Yas Marina Circuit in Abu Dhabi, United Arab Emirates, 29 November 2015.  EPA/SRDJAN SUKI
Max Verstappen (rechts) passeert Sebastian Vettel (links)

Nieuwe rondes, nieuwe kansen
De grand prix van Abu Dhabi moeten we dus maar snel vergeten, laten we ons focussen op het nieuwe Formule 1-seizoen. Nieuwe rondes, nieuwe kansen immers in 2016. Het nieuwe raceseizoen begint vrij laat – op 3 april – met de grand prix van Australië. De (nog niet bevestigde) kalender van volgend jaar telt maar liefst 21 races, dit seizoen waren het er 19. Volgende maand wordt de kalender officieel vastgesteld. Dit is het waarschijnlijke rijtje:

3 april – Australië
10 april – China
24 april – Bahrein
1 mei – Rusland
15 mei – Spanje
29 mei – Monaco
12 juni – Canada
26 juni – Groot-Brittannië
3 juli – Oostenrijk
17 juli – Europa (een nieuwe race in Azerbeidzjan)
31 juli – Duitsland (terug na een jaar afwezigheid)
7 augustus – Hongarije
28 augustus – België
4 september – Italië
18 september – Singapore
25 september – Maleisië
9 oktober – Japan
23 oktober – Verenigde Staten
30 oktober – Mexico
13 november – Brazilië
27 november – Abu Dhabi

Meer een kerel
En de toekomst van Max? Volgens zijn vader Jos blijft hij nog wel een seizoen bij Toro Rosso. In zijn column schreef hij afgelopen week dat deze stal de perfecte leerschool voor zijn zoon is. “Daarna is hij klaar voor het grotere werk.” Hij blikt ook terug op het eerste seizoen van Max in de Formule 1. “Hij is meer een kerel geworden. Qua karakter is Max niet veranderd, maar als persoon is hij in een tijdsbestek van negen maanden wel enorm gegroeid. Volwassener. Zelfstandiger. Meer wereldwijs.”

Kleine jongens worden groot. “Ik heb mijn eigen verwachtingen overtroffen, ik heb meer punten gehaald dan dat ik had gehoopt”, schrijft Verstappen junior zelf op zijn website. Ook hoopt hij dat Toro Rosso het komende seizoen een betere motor krijgt, zodat hij nog beter kan presteren. “Vijftig pk meer zou het leven een heel stuk makkelijker maken.” En denk niet dat de Limburger zich de komende tijd gaat vervelen. “Gelukkig heb ik thuis mijn simulator waarop ik kan racen tot het nieuwe seizoen weer van start gaat.” Gelukkig maar.